Autosuv.sk

Novinky SUV

Ford Ranger Raptor prichádza do Európy

Výkonná verzia sa spoľahne na trojlitrový šesťvalec, ale k dispozícii bude aj menši dvojliter.
Ford Ranger Raptor prichádza do Európy

Úplne nový Ranger Raptor vyvinula športová divízia Ford Performance a je to najlepší výkonný derivát najnovšieho modelu Ford Ranger. "Pri úplne novom modeli Ranger Raptor sme sa vážne zamerali na vytvorenie pravého výkonného vozidla," uviedol Dave Burn, hlavný konštruktér divízie Ford Performance pre program Raptor. "Je výrazne rýchlejší, vyzerá neuveriteľne, je nabitý novými funkciami a je to najodolnejší Ranger, aký sme kedy vyrobili."

Tesne po príchode nového modelu Raptor Ford začne prijímať objednávky aj na verzie Wildtrak a Limited, a rovnako aj na modely Ranger XL a XLT pripravené pustiť sa do práce. Ranger Raptor bol predstavený ešte vo februári.

Najväčšou novinkou je uvedenie úplne nového 3,0-litrového zážihového motora EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami, ktorý vyladila divízia Ford Performance tak, aby dosahoval výkon 292 k a 491 Nm krútiaceho momentu.

Nový 3,0-litrový zážihový motor EcoBoost V6 s dvoma turbodúchadlami sa môže pochváliť blokom valcov zo zhutneného grafitového železa, ktoré je približne o 75 percent pevnejšie a až o 75 percent tuhšie ako železo používané v bežných odliatkoch. Nový systém proti oneskoreniu (dostupný v Baja režime) udržiava turbodúchadlá v chode ešte tri sekundy po tom, ako vodič zložil nohu z plynového pedála, čo umožňuje rýchlejšie obnovenie akcelerácie pri výjazde zo zákruty alebo pri preradení, keď vodič opäť zošliapne plynový pedál.

Konštruktéri vo Forde si uvedomujú, že Ranger Raptor nebude jazdiť len pri plnom výkone a v teréne, preto prišli s rôznymi režimami aktívneho výfukového systému.

Quiet (tichý) – uprednostňuje ticho pred výkonom a zvukom, ak nechcete skoro ráno rušiť susedov.

Normal (bežný) – určený na každodenné použitie. Tento profil ponúka zvuk výfuku s pôsobivým charakterom, pričom nie je príliš hlasný na používanie na ulici. Štandardne sa používa v režimoch jazdy Normal (bežná jazda), Slippery (jazda po klzkom povrchu), Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajach) a Rock Crawl (pomalá jazda po skalách).

Sport (športový) – ponúka hlasnejší a dynamickejší zvuk.

Baja (na dobrodružstvá v teréne) – najvýraznejší profil výfuku z hľadiska hlasitosti aj tónu. V režime „Baja“ sa výfuk správa skôr ako priechodný systém. Určený len na použitie v teréne.

O zvládanie terénu sa postarajú obtokové tlmiče FOX® novej generácie s priemerom 2,5 palca. Na ochranu pred prudkým poklesom tlmičov slúži pretekmi overený systém FOX® Bottom-Out Control, ktorý poskytuje maximálnu tlmiacu silu v posledných 25 percentách zdvihu tlmiča. Podobne dokáže stužiť aj zadné tlmiče, aby sa zabránilo záklonu zadnej časti vozidla pri prudkom rozjazde, čo zlepšuje stabilitu modelu Ranger Raptor.

Po prvýkrát je Ranger Raptor vybavený pokročilým systémom permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou dvojstupňovou rozdeľovacou prevodovkou. Raptor teraz prichádza aj s predným a zadným samosvorným diferenciálom.

Ranger Raptor je pripravený na zvládanie rôznych podmienok od asfaltu až po blato. Preto Ford pripravil až sedem režimov jazdy pre rôzne podmienky.

Na ceste

Normal (bežná jazda) – určený na pohodlnú a úspornú jazdu.

Sport (športová jazda) – citlivejší na svižnú jazdu na ceste.

Slippery (klzký povrch) – zaisťuje sebaistejšiu jazdu na klzkom alebo nerovnom povrchu.

V teréne

Rock crawl (pomalá jazda po skalách) – zaisťuje optimálne ovládanie pri jazde veľmi nízkou rýchlosťou po extrémne kamenistom a nerovnom teréne.

Sand (piesok) – optimalizuje radenie prevodových stupňov a dodávanie výkonu pri jazde v piesku a hlbokom snehu.

Mud/Ruts (jazda po bahne alebo vyjazdených koľajách) – na zaistenie maximálnej priľnavosti počas rozjazdu a udržanie hybnosti vozidla.

Baja (dobrodružná jazda v teréne) – nastaví všetky systémy na maximálny útok v záujme zaistenia špičkového výkonu pri rýchlej jazde v teréne.

Prvé kusy Fordu Ranger Raptor prídu na Slovensko v priebehu februára 2023. Alternatívou k výkonnému trojvalcu bude 2,0-litrový vznetový motor s dvoma turbodúchadlami, ktorý bude možné objednať od začiatku roka 2023. Dodávky prvých vozidiel s dvojlitrom sa očakávajú v lete.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní