Autosuv.sk

Novinky SUV

Land Rover stavil na vodíkový pohon

Jaguar ostane elektrický, Land Rover plánuje pre väčšie modely využiť vodíkový pohon.
Land Rover stavil na vodíkový pohon

Jaguar Land Rover predstavil svetu svoju novú stratégiu s názvom Reimagine. Prezradil pritom aj niečo o budúcnosti pohonu svojich áut. JLR musí urýchlene konať, keďže od roku 2030 začne v Británii platiť zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Modely Jaguar a Land Rover nebudú postavené na spoločnom technickém základe.

Jaguar sa spoľahne od roku 2025 výlučne na elektromobily, Land Rover zasa staví na vodíkový pohon. Prvé vodíkové prototypy sa na cestách objavia už v nasledujúcich 12 mesiacoch. Už čoskoro plánuje spoločnosť predstaviť prvý funkčný koncept a sériové auto by mohlo nasledovať v polovici dekády. Vodíkový pohon britská značka pravdepodobne použije vo svojich veľkých modeloch ako Range Rover, Range Rover Sport a Velar.

Vodík patri do väčších áut

"Vodík je ideálne použiť vo väčších autách, pretože väčšie autá majú menšiu návratnosť (energie z) batérií. Množstvo energie, ktoré môžete uložiť v batérii pri danej hmotnosti znamená, že vyrábate vozidlá, ktoré sú ťažké a používajú (veľa) energie na prevoz veľkej hmotnosti," vysvetlil výhody vodíka vo veľkých autách produktový šéf inžinier JLR Nick Rogers.

JLR prichádza s vývojom vodíkového pohonu v momente, keď v Európe dochádza k veľkému vzkrieseniu záujmu a investícii do vodíka, informuje na svojej stránke portál Autocar. Vodíkovej budúcnosti nahráva viacero faktorov. Výroba vodíka pomocou zelených technológií zlacnela od roku 2015 o 50 % a podľa spoločnosti IHS Markit klesne do roku 2025 o ďalších 30 % vďaka zvýšeniu objemu jeho výroby a štandardizovaniu výrobných procesov.

Elektrifikácia nestačí

"V Európe je široká zhoda, že samotná elektrifikácia neprinesie požadovaný pokles emisií, o ktorý sa mnohé krajiny snažia," vysvetľuje Catherine Robinson z IHS Markit. V regiónoch s lacnou obnoviteľnou elektrickou energiou by výroba vodíka elektrolýzou mohla ekonomicky konkurovať výrobe vodíka, získaného z fosílnych palív v roku 2030. Rozšíreniu vodíkových osobných áut pomôže aj nástup vodíkovej nákladnej dopravy, keďže s ňou príde aj lepšia sieť vodíkových staníc.

Dôležité je aj vyriešenie skladovania vodíka v nádržiach auta. V súčasnosti je skladovaný pod veľkým tlakom. Výskumníci a vedci z Northwestern University prišli s novým materiálom, popísaným ako "kovová organická štruktúra". Nový materiál umožňuje uskladniť väčšie množstvo vodíka pri podstatne nižšom tlaku. Materiál funguje ako špongia, ktorá nasaje vodík, a potom ho pod tlakom uvoľní. Táto technológia by v budúcnosti mohla umožniť uložiť nádrže rovnako ako batérie do podlahy.

Výhodou vodíka je aj nižšia hmotnosť. Nádrže Toyoty Mirai majú hmotnosť 87 kg, zatiaľ čo batéria Tesly Model S Long Range má hmotnosť 540 kg. Dojazd vozidiel je približne rovnaký. Ak aj prirátame hmotnosť ďalšej technológie a malej batérie v modeli Mirai, vodíkové auto ostáva jednoznačne ľahšie. V tejto chvíli to vyzerá, že vodíkové autá a elektromobily budú existovať popri sebe.

Zdroj: JLR, Autocar a IHS Markit

Tagy

Pokračovať v čítaní