
Nissan stále oficiálne nepredstavil nový Leaf. Tretia generácia japonského elektromobilu bude odhalená už tento mesiac, no prvú fotografiu sme videli už v marci. Leaf sa v duchu dnešnej doby posúva smerom ku crossoverom.
Aerodynamika
Napriek (aspoň na pohľad) robustnejšej karosérii bude nová generácia výrazne aerodynamickejšia. Dizajnérom sa podarilo dosiahnuť zníženie koeficientu odporu vzduchu na 0,26 (Cd) a v prípade európskej verzii Leafu až na 0,25 Cd. Za rozdiel medzi japonskou a európskou verziou je zodpovedný mierne odlišný dizajn zrkadiel a tiež rozdielny dizajn kolies.
Zníženie odporu vzduch je v prípade elektromobilov mimoriadne dôležité, keďže práve aerodynamika výrazne prispieva k predĺženiu dojazdu pri diaľničných rýchlostiach, čo je tradične achillova päta elektromobilov.
K dosiahnutiu nízkeho odporu prispieva množstvo drobností a jedno z nich je panoramatické strešné okno, ktoré Nissanu umožnilo znížiť výšku vozidla v kritických miestach pre prúdenie vzduchu o 12 mm a zároveň zachovať miesto pre posádku v oblasti hlavy.
Stmievateľná panoramatická strecha s tepelným tienením eliminuje potrebu fyzických žalúzií alebo slnečných clon, ktoré môžu obmedziť priestor nad hlavou, najmä na zadných sedadlách.
Elektrochromatická technológia umožňuje majiteľom užívať si celoročné pohodlie, stlačením tlačidla zmenia nastavenie priehľadnosti skla a množstva svetla vstupujúceho do kabíny prostredníctvom pohybu iónov v jeho vrstvenej štruktúre. Panoramatická strecha má navyše infračervený (IR) reflexný povlak, ktorý znižuje intenzitu slnečného žiarenia.
Tri kľúčové oblasti
Nissan si pri vývoji Leafu stanovil tri dôležité oblasti, alebo kľúčové prvky. Dôraz kládol na balans medzi vzhľadom vozidla a jeho praktickým využitím pre rodiny. Vo vnútri tak môžeme očakávať slušný priestor.
Nemenej dôležitým bol pre Nissan dojazd. Oficiálne číslo nepoznáme, ale v krátkom videu hovoria predstavitelia značky o sebavedomí pri rodinných výletoch na vzdialenosť 300 - 500 km. V prípade Leafu sa hovorí o "papierovom" dojazde 600 km a potvrdzujú to aj dávnejšie slová európskeho produktového šéfa značky, Françoisa Baillyho: "Pre nás je kľúčové, ako dlho môžete jazdiť po diaľnici, a preto vidíte ten krásny aerodynamický tvar. Pre nás je to o praktickosti: ako dlho bude trvať prejdenie 800 km vrátane času nabíjania?"
A práve nabíjanie je treťou kľúčovou oblasťou pre Nissan. Má byť jednoduché a bezproblémové. Podľa Nissanu zaberie priemerná dĺžka nabíjania počas výletu 14 minút a za tento čas by mal dojazd Leafu stúpnuť o 250 km.
Aj keď od oficiálneho predstavenia nás delia nanajvýš týždne, Nissan postupne zverejní ďalšie podrobnosti o Leafe ešte pred premiérou.