Autosuv.sk

Novinky SUV

Nová Toyota bZ4X "sa chváli" veľmi odolnou batériou

Slušný dojazd, ale najmä minimálny pokles kapacity po desiatich rokoch, či počas zimnej prevádzky majú byť hlavnou výhodou batérie Toyoty bZ4X.
Nová Toyota bZ4X "sa chváli" veľmi odolnou batériou

Toyota plánuje do roku 2025 predstaviť okolo 15 elektrických vozidiel, z toho až 7 bude z nového radu bZ (skratka pre stratégiu beyond Zero). Prvým modelom z tejto rady je už dlhšie avizovaný crossover bZ4X. Toyota ho oficiálne predstavila doma v Japonsku, ale už o pár týždňov príde aj do Európy.

Interiér

Nový elektromobil je prvým modelom postaveným na platforme e-TNGA. Dĺžkou sa najviac približuje k Toyote RAV4, je však nižší a má až o 160 mm dlhší rázvor náprav. Prejaviť sa to má  na vnútornom priestore. Posádka vzadu má mať až 900 mm miesta pre nohy a stredne veľký crossover sa tak môže v tomto ohľade porovnávať s vlajkovou loďou značky Lexus, modelom LS. Kufor má objem 452 l. Interiéru dominuje veľký dotykový displej, ktorý plynule nadväzuje na širokú stredovú konzolu. Prístrojový panel je v porovnaní s dnešným štandardom malý, má iba 7-palcov. Toyota podľa vlastných slov uprednostnila výhľad na cestu.

V tlačovej správe sú priložené fotografie s dvoma rôznymi tvarmi volantu. Toyota totiž prichádza s volantom, ktorý nie je s kolesami prepojený mechanicky, ale elektronicky. Šofér tým získava väčší vnútorný priestor, čo sa prejaví najmä pri ľahšom vystupovaní. Hlavnou výhodou je, že volant netreba pri otočení do krajnej polohy prechytávať. Z jednej krajnej polohy do druhej sa otočí len o približne 150 stupňov.

Volant pritom mení odpor v závislosti od natočenia kolies, takže šofér má v rukách spätnú väzbu. Čo v rukách necíti, sú vibrácie od pneumatík, do volantu sa prenášajú len nutné vibrácie, aby šofér nestrácal kontakt s realitou. Nový elektronický volant bude najskôr dostupný v Číne a neskôr ho bude Toyota postupne od roku 2022 ponúkať aj v ďalších krajinách.

Pohon a batéria

Základná verzia modelu bZ4X je poháňaná elektromotorom s výkonom 150 kW. Uložený je v predu a poháňa výlučne predné kolesá. Na 100 km/h zrýchli v priebehu 8,4 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Na jedno nabitie prejde približne 500 km. Verzia s pohonom všetkých kolies zvládne o 40 km menej. Spoľahne sa na dvojicu elektromotorov - každý s výkonom 80 kW. Rýchlosť 100 km/h dosiahne za 7,7 s. Všetky uvedené údaje sú zatiaľ predbežné a musia byť ešte potvrdené v rámci homologizácie.

Lítium-iónová batéria má kapacitu 71,4 kWh. Uložená je v podlahe a nabiť ju na 80 % možno v priebehu 30 minút pri použití nabíjčky s výkonom aspoň 150 kW. V tomto ohľade neposúva latku vyššie. Toyota však sľubuje veľkú odolnosť batérie, za 10 rokov alebo 240 000 km (podľa toho, čo nastane skôr) má stratiť len 10 % svojej kapacity. Účinné kúrenie s tepelným čerpadlom má podľa Toyoty zabezpečiť minimálny pokles dojazdu v zimných mesiacoch v porovnaní s konkurenciou.

Oficiálne predstavenie Toyoty bZ4X v Európe sa uskutoční 2. decembra a následne automobilka spustí aj rezervačný systém. S odstupom niekoľkých mesiacov príde na trh aj elektrické Subaru Solterra, postavené na rovnakej platforme ako Toyota bZ4X. Veľkosťou bude porovnateľný s Foresterom.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní