Autosuv.sk

Novinky SUV

Porsche predstavilo nové Cayenne Electric: najsilnejší sériový model v histórii značky

Nové Porsche Cayenne Electric prichádza s výkonom až 850 kW, dojazdom do 642 km a nabíjaním výkonom až 400 kW. Najsilnejší sériový Porsche všetkých čias ponúka špičkový interiér, rekordnú rekuperáciu a podporu aj pre indukčné nabíjanie.
Porsche predstavilo nové Cayenne Electric: najsilnejší sériový model v histórii značky

Porsche vstupuje do čisto elektrickej éry svojho ikonického SUV vo veľkom štýle. Nové Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric spájajú typické DNA značky, technickú vyspelosť a parametre, ktoré z nich robia nielen najpokrokovejšie SUV od Porsche, ale aj najvýkonnejšie sériové Porsche všetkých čias. Výkon až 850 kW (1 156 k), zrýchlenie 0–100 km/h za 2,5 sekundy, nabíjanie výkonom až 400 kW či dojazd do 642 km – veru nie sú parametre na zahodenie.

Dve verzie: Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric

Cayenne Turbo Electric

Turbo verzia prináša výkon 630 kW (857 k), ktorý pri aktivácii Launch Control narastie až na 850 kW (1 156 k) a krútiaci moment dosahuje hodnotu približne 1 500 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h trvá iba 2,5 sekundy a na 200 km/h 7,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je 260 km/h. Model využíva pokročilý systém priameho olejového chladenia zadného elektromotora, čo umožňuje udržiavať vysoký trvalý výkon a spoľahlivosť. K dispozícii je aj funkcia Push-to-Pass, ktorá krátkodobo pridá až 130 kW navyše pre ešte intenzívnejšiu akceleráciu.

Cayenne Electric

Základná verzia ponúka výkon 300 kW (408 k), prípadne 325 kW (442 k) s Launch Control. Krútiaci moment dosahuje 835 Nm a zrýchlenie na 100 km/h trvá 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 230 km/h.

Rekuperácia na úrovni Formuly E

Nové Cayenne dokáže rekuperovať až 600 kW energie, čo je absolútna špička medzi sériovými elektrickými vozidlami. V praxi to znamená, že až 97 % bežného brzdenia preberajú elektromotory, čo zvyšuje efektivitu a predlžuje životnosť brzdového systému.

Batéria, nabíjanie a dojazd

Obe verzie využívajú rovnakú 113 kWh batériu s dvojstranným chladením. Dojazd sa pohybuje do 642 km pri verzii Cayenne Electric a do 623 km pri Turbo variante. Vďaka 800-voltovej architektúre dokáže auto štandardne nabíjať výkonom 390 kW a v ideálnych podmienkach až 400 kW. Nabitie z 10 na 80 % tak trvá menej ako 16 minút – za 10 minút sa doplní energia na ďalších 315 až 325 kilometrov jazdy.

Pre dosiahnutie nabíjacieho výkonu 400 kW musia byť splnené veľmi špecifické podmienky. Stav nabitia batérie pred začiatkom nabíjania musí byť medzi 45 až 48 % a teplota batérie v rozmedzí 40 až 42 °C. Samozrejme, potrebná je aj nabíjacia stanica s adekvátnymi technickými parametrami. Na dosiahnutie maximálneho výkonu 390 kW už takýto málo pravdepodobný scenár netreba. Postačí, ak je zostávajúci dojazd vozidla pred nabíjaním pod 60 km a teplota batérie približne 15 °C

Porsche ponúkne aj voliteľné indukčné nabíjanie s výkonom 11 kW, ktoré stačí aktivovať jednoduchým zaparkovaním nad nabíjacou podložkou.

Rozmery a praktickosť

Elektrické Cayenne narástlo do dĺžky o 55 mm, čo sa prejavilo najmä na priestrannosti interiéru a komforte cestujúcich. Celková dĺžka je 4 985 mm, šírka 1 980 mm a výška 1 674 mm. Rázvor sa natiahol na 3 023 mm, čím sa výrazne zväčšil priestor pre zadných pasažierov. Batožinový priestor ponúka 781 až 1 588 litrov, pričom ďalších 90 litrov je dostupných v prednom kufri.

Prepracovaný high-tech interiér

Interiér elektrického Cayenne prináša úplne nový prístup k digitálnej architektúre. Dominantou je elegantný zakrivený OLED panel nazvaný Flow Display, ktorý plynule nadväzuje na tvar palubnej dosky.

Na rozdiel od tradičného riešenia je obrazovka rozdelená na dve zóny – jednu určenú na zobrazovanie a druhú na ovládanie – čo umožňuje vodičovi intuitívne pracovať s najdôležitejšími funkciami bez zbytočného rozptyľovania.

Digitálny prístrojový displej s uhlopriečkou 14,25 palca poskytuje čistú grafiku a jasnú orientáciu v údajoch o jazde. Pre spolujazdca je určená samostatná 14,9-palcová obrazovka, na ktorej môže sledovať navigáciu, médiá či nastavenia vozidla. Celková plocha digitálneho rozhrania je najväčšia v histórii Porsche.

Novinkou je aj projekčný displej využívajúci technológiu rozšírenej reality. Tá dokáže premietať virtuálne prvky, ako napríklad navigačné šípky, na miesto, kde sa nachádzajú v reálnom prostredí pred vozidlom. Vodič tak získava lepšiu orientáciu bez potreby sledovať centrálnu obrazovku.

Záver

Nové Porsche Cayenne Electric prináša do segmentu elektrických SUV úplne nový štandard kombinujúci extrémny výkon, vysokú efektivitu, špičkovú techniku a každodennú praktickosť.

Obrázky

Pokračovať v čítaní