Autosuv.sk

Novinky SUV

V USA testovali bočný náraz. Z 20 malých SUV ho zvládla iba Mazda

Za horšími výsledkami je nová generácia prísnejších testov. Bariéra má vyššiu hmotnosť a narazí do vozidla pri vyššej rýchlosti.
V USA testovali bočný náraz. Z 20 malých SUV ho zvládla iba Mazda Youtube - IIHS

Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS je neziskovou organizáciou, ktorá okrem iného vykonáva v USA nárazové testy bezpečnosti. V princípe robí podobné crash testy ako Euro NCAP v Európe, ale podľa vlastných noriem.

Mazda CX-5 naljepšia

Tento týždeň zverejnila výsledky testov 20 malých SUV pri bočnom náraze. Jediným modelom s hodnotením "Dobrý" bola Mazda CX-5. Ďalších deväť vozidiel dostalo známku "Akceptovateľný". Z vozidiel jazdiacich v Európe bolo medzi nimi Audi Q3, Honda CR-V, Nissan Rogue (v Európe známy pod menom Qashqai), Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40.

Až osem vozidiel dostalo známku "Kritický". Medzi nimi bol Hyundai Tucson a jeho dvojička Kia Sportage, ďalej Jeep Renegade a Jeep Compas. Ešte horšie so známkou "Slabý" skončila Honda HR-V a Mitsubishi Eclipse Cross.

Prísnejšie testy

Všetky vozidlá boli modelového roku 2021 s výnimkou Mitsubishi Eclipse Cross modelového roku 2020. Zlé výsledky sa môžu javiť na prvý pohľad prekvapujúco, ale príčinu náhleho zhoršenia môžeme vidieť v prísnejších skúškach. V roku 2003, keď IIHS predstavilo skúšku bočného nárazu, iba jeden z piatich modelov získal najvyššiu známku "Dobrý". Dnes by v prvej generácii testov obstálo na jednotku všetkých 20 testovaných SUV.

V roku 2003 mala bariéra, ktorá sa zrazila s vozidlom, hmotnosť 1 497 kg a narazila do neho pri rýchlosti 50 km/h. Po súčasnom sprísnení skúšky má bariéra už hmotnosť 1 896, čo zodpovedá hmotnosti moderného SUV. Rýchlosť nárazu zároveň stúpla na 60 km/h. Môžeme očakávať, že automobilky sa v krátkom čase novej generácii nárazových testov prispôsobia a zvýšia bezpečnosť svojich modelov.

Zdroj: IIHS

Pokračovať v čítaní