Autosuv.sk

Ostatné

Ak jazdíte na manuále, toto určite nerobte (archív)

Jazda s manuálnou prevodovkou prináša skvelý pocit takmer absolútnej kontroly nad autom. Pri jazde s manuálom človek jednoducho oveľa viac splynie s vozidlom, ktoré šoféruje. Takýto kontakt stroja s človekom ale prináša aj riziká, ktoré vedú k opotrebeniu a niekedy aj k nutn
Ak jazdíte na manuále, toto určite nerobte (archív)

Rôzne zlé návyky dokážu vozidlo veľmi rýchlo zničiť. Prečítajte si v našom článku, čo by ste s manuálnou prevodovkou v aute určite nemali robiť.

Jazda s manuálnou prevodovkou prináša skvelý pocit takmer absolútnej kontroly nad autom. Človek jednoducho oveľa viac splynie s vozidlom, ktoré šoféruje. Takýto kontakt stroja s človekom ale prináša aj riziká, ktoré vedú k opotrebeniu a niekedy aj k nutnej oprave. Ak sa budete držať týchto bodov, znížite riziko na minimum.

Radiaca páka je na radenie, nie na rozvaľovanie

Prvý zlozvyk je asi najrozšírenejší. Ľavá ruka na volante, telo vykrivené doprava a pravá ruka pevne opretá o páku. Približne takúto polohu má množstvo vodičov na slovenských cestách. Vôbec si neuvedomujú, že svojmu autu vlastne škodia. Nakoľko je však páka priamo prepojená s prvkami prevodovky, aj malé vychýlenie z prirodzenej polohy (akým je napríklad položenie ruky na páku) má dopad na prvky vnútri prevodovky. Tie o seba trú a opotrebúvajú sa. Výsledkom je potom ťažšie radenie rýchlostí, hrozivé sprievodné zvuky a iné nepríjemné komplikácie. Ruky majte radšej pekne na volante a seďte rovno. Ako hovorievali súdruhovia, vždy pripravení (zakročiť).

Tá opierka na ľavú nohu je opodstatnená

Podobne ako pri radiacej páke, aj tu je dôležité dbať na to, aby na spojkový pedál nebol vyvíjaný žiaden tlak. Akonáhle si totiž o pedál nohu čo i len opriete, medzi lamelami vznikne malá nedoliehavosť, a tie začnú o seba trieť. Trením vzniká teplo a opotrebenie, ktoré môže mať za následok to, že vašu spojku bude treba vymeniť skôr.

Na križovatke nie sme na pretekoch

Horúce hlavy na križovatkách sú dennou nepríjemnosťou v mestách. Často v starých autách zanechávajú po rozsvietení zelenej na semafóre kúdol dymu a stopy po pneumatikách. Vyššia spotreba nie je jediným problémom. Pri nezmyselne vysokom vytáčaní motora so zošliapnutou spojkou trpia práve jej lamely. Ak držíte počas čakania na zelenú zaradenú rýchlosť a stlačenú spojku, nedoliehavosť opäť spôsobuje trenie a opotrebenie. V každom prípade odporúčame vyradiť na neutrál a rozbiehať sa tak, ako nás učili v autoškole. Iba o trochu rýchlejšie.

Spojka neslúži na rozjazd do kopca

Zastavíte v kopci a potrebujete sa pohnúť. Vytočíte motor a so zaradenou jednotkou pustíte brzdu a púšťate spojku. Auto sa najprv posunie o pár centimetrov nadol, no ako spojka začína zaberať, pohnete sa. Pri takomto rozjazde ale vaša spojka doslova plače. Keď vás v autoškole učili používať na rozjazd do kopca ručnú brzdu, nerobili to len preto, že vtedy by ste ten trik so spojkou ešte nezvládli. Hlavný dôvod je predĺženie životnosti automobilu a menej riskantný rozjazd. Podobne ako v predošlom bode s flekovaním na semafóroch.

Tagy

Pokračovať v čítaní