Autosuv.sk

Ostatné

Ako sa Popular pri Rallye Monte Carlo (1936) vyhýbal slonovi

Pred 85 rokmi sa roadster Škoda Popular Sport vydal na Rallye Monte Carlo. Jazda cez celú Európu vyniesla v tej dobe jeden z najväčších pretekárskych úspechov českej značky.
Ako sa Popular pri Rallye Monte Carlo (1936) vyhýbal slonovi

Rallye Monte Carlo, jedna z najnáročnejších a najprestížnejších automobilových súťaží sveta, vznikla v roku 1911 s cieľom prilákať do Monackého kniežatstva turistov aj počas „hluchého“ zimného obdobia. Pätnásteho ročníka sa od 25. januára do 2. februára 1936 úspešne zúčastnila aj posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s roadsterom Škoda Popular Sport.

Na riviéru úmyselne zamierili okľukou. O úspechu v Rallye Monte Carlo totiž vtedy nerozhodovali len body, nazbierané za výkony podané na území Monaka, ale hodnotila sa aj dĺžka a náročnosť trasy z oficiálneho miesta štartu. Z ponúkaných lokalít, napríklad Palerma, Tallinu, Bukurešti či Stavangeru, zvolila zohraná posádka Pohl-Hausman grécke Atény.

V januári 1936 obsadila posádka Pohl-Hausman s roadsterom ŠKODA POPULAR Sport na Rallye Monte Carlo v triede do 1 500 cm3 druhé miesto.

Prvý úsek, 850 kilometrov z Prahy do Terstu, zvládla otvorená Škoda Popular Sport za sedemnásť hodín a pred štartom z Atén jej tak na ďalší presun, odpočinok i technické úpravy, ostali štyri dni. O všetko sa museli vodiči postarať sami, k dispozícii nemali mechanika ani profesionálne vybavené servisné vozidlo.

Halucinácie na ceste

Zvládnutie 3 852 kilometrov dlhého presunu cez Solún, Belehrad, Budapešť, Viedeň, Štrasburg či Avignon do Monaka trvalo štyri dni. Pohl spomínal: „Cestou som videl podivné veci; raz oproti nám pri plnej jazde cúval kôň, inokedy som sa zúfalo vyhýbal obrovskému slonovi. Nie, na ceste nebolo ozaj nič a išlo len o vidiny pri štvrtej prebdenej noci. Auto si pokojne priadlo, čím nás uspávalo a bola hustá hmla.“

Vozidlo so sťahovacou strechou bolo vybavené okrem iného aj kúrením, elektrickým vyhrievaním časti čelného skla, držiakmi na termosku a mapu a hľadáčikom (pátracím svetlometom).

Do cieľa prišlo 72 posádok zo 105 prihlásených. Škoda Popular Sport dorazila bez trestných bodov, uspela pri technickom preberaní aj pri jazde zručnosti. Pohl s Hausmanom skončili v triede do 1 500 cm3 na druhom mieste, a ak by organizátorom oznámili nepovolenú opravu víťazného talianskeho vozidla, ktorú videli v Budapešti, mohli aj zvíťaziť. K udávaniu súperov sa však neznížili.

Rallye Monte Carlo 1936 mala štart v niekoľkých európskych mestách, československá posádka vyrážala z Atén.

Český úspech nebol náhoda a odvíjal sa od zodpovednej prípravy. Kožené kombinézy a pneumatiky Baťa s terénnym dezénom Pohl s Hausmanom testovali v zasnežených Krkonošiach, a keďže sa nevedeli zhodnúť na tom, či na prípadné vyslobodzovanie vozidla zo závejov zvoliť drevenú alebo plechovú lopatu, vzali so sebou pre istotu obe.

Pravé kráľovské športové auto

Škoda Popular Sport bola kombináciou upraveného podvozku ľahšieho radu POPULAR so silnejším motorom Rapid. Štvorvalec s objemom 1,4 litra umožnil dosiahnuť rýchlosť približne 110 km/h. Dve palivové nádrže s celkovým objemom 170 litrov zabezpečovali dojazd 1 500 kilometrov, čo zodpovedá spotrebe 11,3 litra na 100 kilometrov. Z hmotnosti 790 kilogramov pripadalo na otvorenú karosériu len 250 kg a plne naložený Popular vážil asi 960 kg plus 170 kilogramov dvojčlennej posádky. Jej komfort zabezpečovalo prídavné teplovzdušné kúrenie, držiaky na termosku, odnímateľné zariadenie starajúce sa o elektrické vyhrievanie vodičovej strany čelného skla, prípadne sklopné sedadlo spolujazdca, aby si cestou mohol odpočinúť.

V júli 1936 uviedla automobilka na trh prakticky rovnako riešené športové automobily Škoda Popular Monte Carlo. Do roku 1939 bolo postavených celkovo sedemdesiat otvorených a uzatvorených kupé vozidiel, pričom medzi slávnymi zákazníkmi nechýbal ani vtedy štrnásťročný juhoslovanský kráľ Petar II. Karađorđević.

Zdroj: Škoda Storyboard

Tagy

Pokračovať v čítaní