Autosuv.sk

Ostatné

Automatizované systémy riadenia - ktoré sú v autách už dnes?

Plná autonómia, samoriadiace autá bez ľudských vodičov a taxíky, v ktorých miesto vodiča zaujme stroj. Takáto vízia budúcnosti sprevádza ľudí už roky.
Automatizované systémy riadenia - ktoré sú v autách už dnes?

Hoci prvé autonómne vozidlá spoločnosti Waymo už v Arizone jazdia v komerčnej osobnej doprave, vyzerá to, že od úplnej automatizácie sme ešte ďaleko. Aj skeptici však musia pripustiť, že automatizované systémy riadenia a systémy ponúkajúce čiastočnú autonómiu predstavujú na dlhých cestách podstatnú úľavu. 

Od tempomatu po autonómiu druhej úrovne

Od čias prvých tempomatov v Chrysleroch z 50. rokov sa v automobilovom priemysle zmenilo veľmi veľa a najmä v posledných rokoch sa vývoj technológie automatizovaného riadenia výrazne zrýchlil. Adaptívny tempomat - kedysi exotický a vyhradený pre najprestížnejšie limuzíny - je dnes k dispozícii aj v populárnych modeloch rôznych značiek.  Niektorí výrobcovia ho ponúkajú za príplatok, iní ho zaraďujú do štandardnej výbavy modelov. Systémy automatizácie jazdy dnes idú už nad rámec tempomatu, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vozidla vpredu. 

Najpokročilejšie systémy súčasnosti umožňujú vodičom uvoľniť sa a obmedziť svoju úlohu na ceste na sledovanie a pripravenosť prevziať kontrolu nad autom. Úroveň automatizovanej jazdy je dnes hodnotená na druhej úrovni z  5-bodovej škály. Znamená to, že hoci by vodič mal byť stopercentne pozorný a neustále sledovať dopravnú situáciu, auto môže byť schopné automaticky jazdiť v zápche, po diaľnici, zostať v jazdnom pruhu alebo dokonca samostatne zmeniť jazdný pruh.

Lexus Teammate

Lexus Teammate je výsledkom práce inžinierov, dizajnérov a programátorov. Jeho úloha je pri vývoji systémov automatického riadenia neoceniteľná. Bez tvrdej práce a dlhých hodín testovania by nebolo možné vytvoriť riešenie, ktoré podporuje vodiča v rôznych situáciách na ceste. Systém dokáže samostatne riadiť auto v dopravných zápchach a preťaženiach, udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, jazdiť v strede jazdného pruhu, ale aj správne riadiť na niektorých križovatkách. Softvér, zodpovedný za interpretáciu dopravných situácií, prijíma informácie z kamier a množstva senzorov, umiestnených okolo vozidla.

Vo vhodných podmienkach je systém Advanced Drive ako súčasť Lexus Teammate schopný (so súhlasom vodiča) dokonca predbehnúť pomalšie vozidlo. Znie to ako veľmi ambiciózny plán a koncepčná vízia, ale ide o systém, ktorý je už pripravený a čoskoro bude k dispozícii v hybridnom Lexuse LS 500h a novej generácii vodíkovej Toyoty Mirai.

Kamery, senzory a radary 

Dnešné zložité systémy by neexistovali bez postupného vývoja a riešení, ktoré sa časom stali štandardom. Tak to bolo napríklad s výstražným systémom monitorovania mŕtveho uhla vozidla. Systém BLIS, prvýkrát použitý v modeli Volvo, využíval kamery namontované v bočných zrkadlách a LED diódy, ktoré signalizovali, že v mŕtvom uhle je iný pohyblivý objekt.

Zaujímavý je aj príbeh asistenta pre udržiavanie jazdného pruhu, ktorý sa do osobných automobilov dostal z nákladiakov. Systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu bol vyvinutý začiatkom roku 2000 pre ťahač Mercedes Actros, ale rýchlo sa oň začali zaujímať japonskí výrobcovia Toyota a Nissan. Lane Assist bol k dispozícii už v roku 2002 v domácich modeloch Toyota Caldin a Alphard. Dnes je štandardnou výbavou mnohých populárnych značiek.

Súčasné moderné autá čítajú dopravné značky, vedia v akej vzdialenosť sa nachádza vozidlo vpredu, dokážu udržiavať primeranú vzdialenosť a viesť auto v strede jazdného pruhu. Zdá sa, že niektoré nové autá lepšie vnímajú svoje okolie ako vodiči, ktorí za volantom neraz zabúdajú na koncentráciu. Predtým, ako sa do sériových automobilov dostanú systémy umožňujúce plne autonómne riadenie, je vhodné sadnúť si za volant dobre odpočinutý a nechať smartfón počas jazdy bokom. Napriek pokroku a efektívnym asistenčným systémom sú za bezpečnosť na cestách v konečnom dôsledku zodpovední vodiči.

Pokračovať v čítaní