Autosuv.sk

Ostatné

Autonómne riadenie utópiou? Mercedes chystá jeho 3. stupeň koncom roku

Tretí stupeň bude zatiaľ v súlade s legislatívou fungovať len do rýchlosti 60 km/h.
Autonómne riadenie utópiou? Mercedes chystá jeho 3. stupeň koncom roku

Autonómne riadenie tretieho stupňa sa začalo vo veľkom skloňovať v roku 2017, keď ho Audi predstavilo vo svojom modeli A8. V apríli minulého roka sme už informovali, že sa Audi pre legislatívne prekážky definitívne vzdalo snahy o využitie autonómneho riadenia 3. stupňa v súčasnej generácii modelu A8. Teraz preberá štafetu Mercedes, ktorý plánuje pokročilú technológiu využiť vo svojej Triede S.

Zodpovednosť za nehodu má automobilka

V súlade s nemeckou legislatívou bude fungovať v kolónach do rýchlosti 60 km/h, prezradil v podcaste nemeckej automobilky Martin Hart, Director Driver Assistance Systems & Active Safety Mercedes-Benz. V súčasnosti využívajú automobilky autonómne riadenie stupňov 0 až 2. V podstate ide iba o bežné asistenčné systémy, ktoré má každé nové auto, a pri ktorých musí mať šofér ruky na volante. Výnimkou je v tomto smere naprílad Cadillac, ktorý umožní šoférovi zložiť ruky z volantu, sleduje však jeho oči a kontroluje, či sleduje dianie na ceste.

Tretí stupeň je výrazným krokom vpred. Po jeho aktivácii preberá zodpovednosť za prípadnú nehodu automobilka. Šofér môže dať ruky z volantu a môže sa venovať vedľajším aktivitám. Stále však musí ostať "duchom prítomný" a nemôže napríklad spať. Jedným z problémov autonómneho riadenia tretieho stupňa ostáva cena, aj preto ho Mercedes bude ponúkať v drahom luxusnom aute.

Šoféri si rýchlo zvykli

Mercedes v rámci testov zisťoval reakciu ľudí na autonómne riadenie. Aj preto za volant postupne posadil trojciferný počet "bežných ľudí" vo veku od 18 do 80 rokov. Podľa Harta šoféri aj napriek počiatočnému skeptickému postoju sa už po pár minútach prestali venovať premávke. Namiesto toho začali vykonávať vedľajšie aktivity ako fotenie, či sledovanie videí na Youtube. 

Tretí stupeň autonómnej jazdy začne Mercedes nasadzovať do sériových áut už koncom tohto roka. Okrem Triedy S je plánovaný aj pre elektrickú verziu EQS. V horizonte najbližších troch rokov môžeme zo strany Mercedesu očakávať vylepšenia autonómnej jazdy na diaľnici, ale aj v komplikovanej mestskej premávke. Podľa Harta je prakticky isté, že sa dožijeme aj plne autonómnej jazdy piateho stupňa. Presnejšie časový horizont sj však netrúfol odhadnúť.

Tagy

Pokračovať v čítaní