Autosuv.sk

Ostatné

Batéria IBIS šetrí miesto, čas aj energiu. Stellantis ju už testuje

Stellantis a Saft odhalili Peugeot E-3008 s inovatívnym systémom IBIS, ktorý integruje menič a nabíjačku priamo do batérie. Prináša vyššiu účinnosť, rýchlejšie nabíjanie a úsporu hmotnosti.
Batéria IBIS šetrí miesto, čas aj energiu. Stellantis ju už testuje

Stellantis spolu s dcérskou spoločnosťou TotalEnergies – Saft – predstavili prelomový prototyp elektrického vozidla s technológiou IBIS (Intelligent Battery Integrated System).

Cieľ je jasný: efektívnejšie, lacnejšie a udržateľnejšie riešenie pre pohon elektromobilov aj stacionárne energetické aplikácie. Po prvých testoch v laboratóriu sa novinka dostáva na cesty.

Peugeot E-3008 ako prvý testovací kus

Prvým modelom vybaveným IBIS je nový Peugeot E-3008 na platforme STLA Medium. Na vývoji spolupracovali aj francúzske výskumné inštitúcie CNRS, Université Paris-Saclay či Institut Lafayette.

Podľa Stellantisu ide o logický krok – po úspešných stacionárnych testoch, ktoré bežia od roku 2022, prišiel čas preveriť systém aj v reálnej prevádzke.

Batéria, ktorá zvládne viac

IBIS mení pravidlá hry. Integruje menič aj nabíjačku priamo do batérie. V praxi to znamená, že energia môže ísť rovno do motora, do siete alebo napájať 12V systémy auta – bez dodatočných komponentov.

Kľúčové výhody

vyššia účinnosť a výkon – až o 10 % lepšia energetická efektivita (WLTC cyklus) a 15 % nárast výkonu (172 kW vs. 150 kW) pri rovnakej kapacite batérie

úspora hmotnosti a priestoru – zníženie hmotnosti približne o 40 kg a uvoľnenie až 17 litrov priestoru, čo zlepšuje aerodynamiku a dizajnové možnosti.

rýchlejšie nabíjanie – skrátenie času nabíjania o 15 % (napr. zo 7 na 6 hodín pri 7 kW AC nabíjačke) a zároveň 10 % úspora energie.

jednoduchšia údržba a druhý život batérií – ľahšia servisovateľnosť a väčší potenciál pre využitie batérií v stacionárnych aplikáciách.

Stellantis tvrdí, že technológia IBIS môže zásadne ovplyvniť nielen podobu budúcich elektromobilov, ale aj spôsob, akým sa bude pristupovať k ukladaniu energie v širšom meradle.

Čo bude ďalej

V júni 2025 odštartovala druhá fáza projektu IBIS, opäť s podporou francúzskej vlády cez program France 2030. Pozornosť sa teraz sústreďuje na testovanie v reálnych jazdných podmienkach.

Ak budú výsledky úspešné, technológia IBIS by sa mohla dostať do sériových vozidiel Stellantisu ešte pred koncom tohto desaťročia.

Obrázky

Pokračovať v čítaní