Autosuv.sk

Ostatné

BMW chystá poriadne nadupané elektrické iM3

Postavené bude na novej platforme Neue Classe a o pohon sa postará štvorica elektromotorov, ktorých spoločný výkon môže dosiahnuť hranicu 1 000 kW.
BMW chystá poriadne nadupané elektrické iM3 BMW - ilustračné foto

Nové BMW M3 príde na trh už v elektrickej forme. Nemecký výrobca si už v Európskej únii patentoval označenie iM3, príchod výkonného elektromobilu automobilka zároveň potvrdila pre britský AutoExpress.

Najskôr spoznáme civilnú tvár novej generácie BMW radu 3 a s následným uvedením výkonného súrodenca nebude BMW dlho otáľať, spoznáme ho v roku 2027. Popri elektrickej verzii iM3 ostane žiť aj model M3 so spaľovacím motorom. Jeho šesťvalcový motor s objemom 3,0 l je totiž pripravený na novú emisnú normu Euro 7 a vyrábať sa bude aj po roku 2030.

Rovnako, ako všetky budúce nové autá bude iM3 aj M3 postavené na platforme Neue Klasse. S príchodom nového supervýkoného elektromobilu čelí BMW viacerým výzvam, jednou z nich je zábava za volantom, ale aj emócia, ktorú tradične prináša zvuk spaľovacieho motora.

Na otázku či je riešením virtuálna prevodovka so simulovanými prevodmi, odpovedal šéf M divízie, Frank van Meel, nasledovne: "Ak máte len jeden prevodový stupeň a nemáte vôbec žiadnu spätnú väzbu, neviete akí rýchli ste a nemôžete sa pozrieť dole na rýchlosť. Je to trochu ako motorka na treťom prevodovom stupni a počujete otáčky. Takže vlastne viete, či idete stotridsať, stotridsaťpäť a potom máte (rozsvecujúce sa) kontrolky otáčkomera, ktoré môžete vidieť kútikom oka. Takže sa nemusíte pozerať dole. Vždy viete, akí rýchli ste a to vám chýba, ak nemáte žiadnu akustickú ani hmatovú spätnú väzbu. Hľadáme rôzne spôsoby, ako vám poskytnúť spätnú väzbu."

Frank van Meel teda presne popísal problém v rýchlom elektrickom aute a naznačil, že riešením by mohla byť akustická a haptická spätná väzba. Z pohľadu emócií určite zaváži vysoký výkon. Nová technika umožní prísť BMW so štvormotorovým riešením s výkonom až 1 000 kW. Samozrejme, výsledný výkon iM3 bude nižší, ale stále poriadne vysoký.

"Nepotrebujeme megawatt výkonu, ale riešime to, pretože nemyslíme len na M3. (S týmto pohonom) Pôjdeme možno do BMW XM alebo X5 M, a ak majú tieto autá (vyššiu) váhu, potrebujeme výkon pre typický pocit z jazdy M. Všetko je to však o dynamike vozidla, celkovom koncepte vozidla," vysvetlil van Meel.

Pokračovať v čítaní