Autosuv.sk

Ostatné

BMW má vraj v autonómnej jazde navrch v porovnaní s Audi

Audi prekvapilo svet autonómnym systémom tretieho stupňa. BMW tvrdí, že rovnaké riešenie vedelo ponúknuť už pred rokmi, ale nevidí zmysel v autonómnej jazde do 60 km/h.
BMW má vraj v autonómnej jazde navrch v porovnaní s Audi

Audi prekvapilo svet autonómnym systémom tretieho stupňa. BMW tvrdí, že rovnaké riešenie vedelo ponúknuť už pred rokmi, ale nevidí zmysel v autonómnej jazde do 60 km/h.

Úroveň autonómnej jazdy je rozdelená do piatich stupňov. Piaty stupeň znamená plne autonómne auto, ktoré už vôbec nemusí mať vo výbave volant a pedále. V súčasnosti disponujú mnohé nové autá druhým stupňom autonómnej jazdy. Takéto vozidlo teoreticky v určitých situáciách zvládne prejazd zákruty bez zásahu vodiča a dokáže samostatne brzdiť a zrýchľovať. Neustále však upozorňuje šoféra na nutnosť zasahovania do riadenia. Zodpovedný za ovládanie auta je stále človek. Pred nedávnom prišlo na trh Audi s novou generáciou modelu A8 a ako prvé prinieslo v sériovom aute autonómne riadenie tretieho stupňa. V prípade Audi funguje do rýchlosti 60 km/h a šofér sa môže venovať iným činnostiam, pokým ho vozidlo nevyzve na zásah do riadenia. O fungovaní systému sme už písali v nasledujúcom článku – KLIKNITE SEM!

V BMW nevidia veľký prínos systému, ktorý ponúkne autonómnu jazdu tretieho stupňa do rýchlosti 60 km/h a vo vývoji sú vraj podstatne ďalej.

„Pred niekoľkými rokmi sme boli presne v tom istom bode ako Audi. Takže mali sme predstaviť systém fungujúci v malých rýchlostiach? Zistili sme, že benefit pre zákazníka nie je veľký,“ citoval portál Engadget Klausa Buettnera, šéfa BMW pre projekty autonómnej jazdy.

Neustále vypínanie a opätovné aktivovanie systému pri prekračovaní rýchlosti 60 km/h robí z neho nepraktickú vec. Aspoň tak to vidia v BMW. Preto sa sústredili na ďalší vývoj a systém vo svojich autách neponúkajú. Nasadiť ho plánujú až v roku 2021 a zvládnuť má autonómnu jazdu tretieho stupňa do rýchlosti 130 km/h. Zároveň je vo vývoji aj autonómne riadenie štvrtého a piateho stupňa. To vyžaduje množstvo testovania, na ktoré v súčasnosti slúžia dva prototypy BMW radu 7. Bez nálepiek na prvý pohľad vozidlá nerozoznáte od bežných áut. BMW ich vybavilo trojicou kamier, skrytých za predným oknom. Súčasťou je aj LiDAR (jeden na vozidle s tretím stupňom a tri na vozidle so 4/5 stupňom autonómnej jazdy), ukrytý v prednom nárazníku. Šoféra o aktivovanom systéme autonómnej jazdy informuje modrý svetelný pás, tiahnuci sa po celom obvode volantu. Rovnaké riešenie využíva aj Cadillac. 


Dva testovacie prototypy sú pre dokončenie vývoja málo. Do roku 2019 sa počet testovacích áut, jazdiacich v San Fransiscu a Silicon Valley, rozšíri na 100. Ďalšie prototypy budú brázdiť cesty aj v Európe a Číne. Zaujímavosťou je, že BMW chce v roku 2021 rovno nasadiť aj vozidlá schopné autonómnej jazdy stupňa 4 a 5. Systémy však budú mať obmedzenia, a preto budú využívané pravdepodobne len v mestských rýchlostiach. Určené budú pre spoločnosti ako Uber a Lyft.

Tagy

Pokračovať v čítaní