
BMW Group posúva svoju stratégiu udržateľnej mobility na ďalšiu úroveň. Po tom, čo od začiatku roka 2025 tankuje do svojich dieselových modelov vyrobených v Nemecku obnoviteľnú naftu HVO100, teraz kladie základy pre ďalší krok – od roku 2028 plánuje pri prvom tankovaní vo výrobných závodoch používať e-palivá aj pre benzínové motory.
Spoločnosť BMW Group podpísala Dohodu o spoločnom zámere so spoločnosťami Lother GmbH a German eFuel One GmbH, čím potvrdila svoj záväzok k rozvoju obnoviteľných palív a dekarbonizácii dopravy.
German eFuel One GmbH plánuje výstavbu prvého komerčného závodu na výrobu e-palív v Nemecku. Bude produkovať MtG (Methanol-to-Gasoline) – syntetický benzín z e-metanolu, ktorý nahrádza fosílne palivá. Výhodou e-paliva je, že spĺňa normu DIN EN 228 pre benzín E10, je vyrobené výlučne z nefosílneho CO₂ a je plne kompatibilné s existujúcimi motormi bez potreby úprav. Podľa odhadov môže jeho používanie znížiť emisie CO₂ až o 90 % v porovnaní s tradičným benzínom.
BMW plánuje používať e-palivá najprv na prvé tankovanie nových benzínových vozidiel vo vybraných závodoch. Tieto palivá sú vhodné pre všetky modely schválené pre palivo E10.
„Touto spoluprácou vysielame jasný signál pre rozbeh trhu s e-palivami v Nemecku. Automobilka BMW dokazuje, že obnoviteľné palivá sú základom mobility budúcnosti,“ uviedol Christian Hanke, generálny riaditeľ German eFuel One GmbH.
Podpis dohody podporila aj Gitta Connemannová, parlamentná štátna tajomníčka nemeckého ministerstva hospodárstva, ktorá zdôraznila, že klimaticky neutrálny spaľovací motor má aj v modernej Európe svoje miesto ako súčasť diverzifikovanej mobility.
BMW Group zároveň presadzuje technologicky otvorený prístup k legislatíve o flotilových emisiách CO₂ a požaduje, aby boli obnoviteľné palivá – vrátane e-palív – uznané ako samostatná kategória.
„Všetky pohony môžu a musia znižovať emisie CO₂,“ povedal Glenn Schmidt, vedúci oddelenia udržateľnosti BMW Group. „Popri elektromobilite zohrávajú dôležitú úlohu aj spaľovacie motory na obnoviteľné palivá. Naše plány s e-palivami od roku 2028 sú ďalším silným signálom smerom k našim zákazníkom.“
Tento krok potvrdzuje, že BMW nevsádza len na elektromobilitu, ale aj na technologickú diverzifikáciu pohonov, ktorá má umožniť rýchlejšie a realistickejšie znižovanie emisií v celom automobilovom priemysle.
Fakty o e-palivách a HVO100
Čo sú e-palivá?
E-palivá (syntetické palivá) sú vyrábané z obnoviteľných zdrojov – z vodíka a CO₂ zachyteného z atmosféry. Slúžia ako ekologická alternatíva k fosílnym palivám, pričom znižujú emisie CO₂ až o 90 %. Mínusom e-palív je momentálne najmä ich cena.
Výhody:
• kompatibilné s existujúcimi spaľovacími motormi (E10),
• možno ich tankovať bez technických úprav vozidla,
• vhodné pre postupný prechod na klimaticky neutrálnu mobilitu.
Čo je HVO100?
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnoviteľná nafta vyrobená z rastlinných olejov a odpadových tukov. BMW ju od roku 2025 používa v dieselových modeloch vyrábaných v Nemecku.