Model BMW radu 3 patrí medzi najikonickejšie a najpredávanejšie prémiové autá na svete. Od roku 1975 zišlo z výrobných pásov po celom svete už viac ako 18 miliónov kusov, čo z „trojky“ robí nielen obchodný fenomén, ale aj kľúčový pilier celej značky BMW.
Pri príležitosti 50. výročia prinášame prehľad najdôležitejších míľnikov, ktoré tento model formovali a ktoré zároveň formovali aj celý automobilový priemysel.
Mníchov – rodisko BMW radu 3 a centrum technologických inovácií
Výroba radu 3 sa začala v hlavnom závode v Mníchove v roku 1975. BMW už v tom čase kládlo dôraz na flexibilitu a moderné postupy. Kľúčové technológie, ktoré posunuli výrobu vpred:
• systémy nadzemných dopravníkov,
• voľne programovateľné zváracie stroje,
• rýchla adaptácia výrobných liniek,
• moderné lakovacie procesy,
• počítačom riadená výroba motorov.
Revolúciou bola najmä plne automatizovaná karosáreň uvedená v roku 1982 pre druhú generáciu modelu. Miera automatizácie presiahla 90 %, čím sa BMW stalo jedným z priekopníkov robotizovanej výroby v Európe.
Dnes závod v Mníchove využíva pokročilé procesy digitalizácie, monitorovanie kvality pomocou umelej inteligencie a patrí medzi technologicky najvybavenejšie automobilky sveta.
Rast výroby a globálna expanzia: BMW 3 ako štartovací model pre nové závody
Úspech „trojky“ rýchlo vyvolal potrebu rozširovania výrobných kapacít. Už v 80. rokoch sa BMW radu 3 začal vyrábať aj v ďalších závodoch:
• Dingolfing (od 1980)
• Regensburg (od 1986)
• Rosslyn (Južná Afrika) – od 1984
• Spartanburg (USA) – od 1994
Model BMW radu 3 sa stal základným stavebným kameňom pre rozbeh výroby v mnohých nových závodoch.
BMW 3 a budúcnosť: prichádza Neue Klasse
Ambície BMW s modelom radu 3 nekončia ani po oslave 50. výročia. Automobilka už aktívne pripravuje ôsmu generáciu, ktorá prinesie výraznú modernizáciu a otvorí novú kapitolu v histórii značky. V roku 2026 sa v mníchovskom závode spustí výroba plne elektrickej verzie BMW radu 3 z rodiny Neue Klasse, pričom následne sa výroba rozšíri aj do Číny a Mexika.
Súčasťou plánov je aj návrat produkcie radu 3 do závodu v Dingolfingu. Neue Klasse má predstavovať technologický míľnik – rovnako prelomový, ako boli kedysi prvé generácie tejto legendárnej modelovej rady.