
Závod BMW Group Steyr sa pripravuje na sériovú výrobu najnovšej generácie systémov palivových článkov. Od roku 2028 sa tu budú vyrábať pohonné jednotky pre prvý sériový model BMW s vodíkovým pohonom. Na vývoji a stavbe prototypov pracujú špecializované centrá v Mníchove a Steyri, pričom ďalšie komponenty pochádzajú z technologického centra v Landshute.
Spolupráca BMW a Toyoty
História vodíkových systémov v BMW siaha do roku 2014, keď sa prvá generácia pohonu objavila v modeli BMW 535iA a bola kompletne dodaná spoločnosťou Toyota. Druhá generácia poháňa súčasnú pilotnú flotilu BMW iX5 Hydrogen. Najnovšia, tretia generácia, je výsledkom úzkej spolupráce oboch značiek – BMW vyvinulo celý systém palivových článkov, samotné články však stále dodáva Toyota.
Kľúčové vylepšenia tretej generácie
Nový systém prináša viacero zásadných noviniek:
• Kompaktnejšia konštrukcia – zaberať bude o 25 % menej priestoru, pričom dosiahne vyššiu výkonovú hustotu.
• Vysoký stupeň integrácie – bezproblémové začlenenie do budúcich konštrukcií umožní ponúknuť rôzne pohonné varianty.
• Optimalizované komponenty a vyššia účinnosť – vďaka modernizácii komponentov a vylepšenému využívaniu technológie sa podarilo zvýšiť výkon, predĺžiť dojazd a znížiť spotrebu energie.
Ako funguje palivový článok
Vo vodíkovom článku prebieha elektrochemická reakcia, pri ktorej vodík z nádrže reaguje s kyslíkom zo vzduchu. Výsledkom je elektrická energia pre elektromotor, pričom jediným vedľajším produktom je vodná para. Okrem samotných článkov zahŕňa systém aj chladiaci okruh a subsystémy pre vodík a vzduch, ktoré zabezpečujú efektívnu prevádzku.
Od prototypu k sériovej výrobe
Momentálne sa v mníchovskom centre BMW vyvíjajú prototypy nových pohonných jednotiek. Ich výroba slúži na testovanie montážnych procesov, stratégií prevádzky a systémovej integrácie do vozidiel. Dôraz sa kladie na zabezpečenie kvality a škálovateľnosti pre sériovú produkciu.