Pohodlne si zložte ruky do lona a začnite predbiehať pohľadom do spätného zrkadla. Presne takúto budúcnosť už čoskoro zažijú zákazníci BMW vo viacerých európskych krajinách. Automobilka totiž ako prvý výrobca v Nemecku získala schválenie podľa nariadenia OSN č. 171 (DCAS) pre model BMW iX3 – a s ním aj zelenú pre uvedenie pokročilých asistenčných systémov vodiča na úrovni Level 2 hands-off.
Prvé schválenie svojho druhu v Nemecku
Predpis DCAS (Driver Control Assistance Systems) definuje medzinárodný právny rámec pre moderné asistenčné systémy so zameraním na bezpečnosť. BMW iX3 sa tak stáva prvým vozidlom, ktoré spĺňa jeho požiadavky v rámci nemeckej homologizácie.
Schválenie automaticky otvára dvere pre:
• rozšírenú dostupnosť systému Motorway Assistant v Európe,
• uvedenie ďalších funkcií pre nové modely,
• výrazné rozšírenie asistenčných možností aj v mestskom prostredí.
Motorway Assistant: až 130 km/h bez rúk na volante
Aktivovaný Motorway Assistant umožňuje vodičovi trvalo zložiť ruky z volantu až do rýchlosti 130 km/h, pričom musí zostať v strehu a pripravený zasiahnuť.
Asistent:
• vedie auto v jazdnom pruhu,
• automaticky navrhuje zmenu jazdného pruhu,
• samotnú zmenu vykoná po potvrdení pohľadom vodiča do spätného zrkadla.
Tento koncept získal aj ocenenie Tech Award 2024 magazínu auto motor und sport v kategórii asistenčných systémov.
Pripravený na nové funkcie – navigácia aj prejazd križovatiek
Nové schválenie DCAS umožňuje BMW uvoľniť širší balík funkcií. Pri aktívnej navigácii BMW Maps systém:
• vopred navrhne zmenu jazdného pruhu pri blížiacej sa križovatke či výjazde,
• zostane aktívny aj pri prejazde križovatkami na diaľnici,
• pokračuje v podpore až po samotný výjazd z diaľnice.
V praxi tak môže vodič prejsť celú diaľničnú trasu s minimálnou potrebou zásahu do riadenia.

Motorway and City Assistant: vstup do mesta s novými schopnosťami
Ďalšou novinkou je systém Motorway and City Assistant*, ktorý rozširuje komfort aj do mestských ulíc. Pri uvedení na nemecký trh ponúkne:
• automatické zastavenie na červenú,
• automatický rozjazd po rozsvietení zelenej.
Rozšírený balík mestských funkcií bude BMW dopĺňať neskôr cez over-the-air aktualizácie.
Level 2 bez výnimiek: dôležitý krok pre Európu
Doterajší Motorway Assistant debutoval už v roku 2023 v novom BMW radu 5, avšak len s obmedzenou výnimkou od nemeckého úradu KBA. Vďaka DCAS sa BMW zbavuje potreby výnimiek a systémy bude môcť uvádzať naprieč Európou aj krajinami EHK.
Konkurencia: Mercedes-Benz a Level 3 autonomné riadenie
Aj keď je BMW s novým Motorway Assistantom priekopníkom v rozšírení hands-off Level 2 asistenčných systémov v Európe, konkurencia v oblasti autonómie už robí ďalšie kroky. Mercedes-Benz napríklad cielene posúva hranice automatizácie – jeho systém Drive Pilot, ktorý dosahuje úroveň SAE Level 3, nedávno získal v Nemecku povolenie pre prevádzku až do 95 km/h na diaľniciach.
Na rozdiel od Level 2 riešení, pri Level 3 môže technológia za určitých podmienok prebrať plnú kontrolu nad riadením vozidla, čo vodičovi umožní venovať sa aj iným činnostiam, pokiaľ je pripravený prevziať kontrolu späť.