Autosuv.sk

Ostatné

BMW rozširuje Motorway Assistant: vodiči môžu zložiť ruky z volantu až do 130 km/h

BMW prináša Motorway Assistant do ďalších krajín a stáva sa prvým výrobcom s DCAS schválením v Nemecku. Nový iX3 tak ponúka pokročilé asistenčné funkcie Level 2+.
BMW rozširuje Motorway Assistant: vodiči môžu zložiť ruky z volantu až do 130 km/h

Pohodlne si zložte ruky do lona a začnite predbiehať pohľadom do spätného zrkadla. Presne takúto budúcnosť už čoskoro zažijú zákazníci BMW vo viacerých európskych krajinách. Automobilka totiž ako prvý výrobca v Nemecku získala schválenie podľa nariadenia OSN č. 171 (DCAS) pre model BMW iX3 – a s ním aj zelenú pre uvedenie pokročilých asistenčných systémov vodiča na úrovni Level 2 hands-off.

Prvé schválenie svojho druhu v Nemecku

Predpis DCAS (Driver Control Assistance Systems) definuje medzinárodný právny rámec pre moderné asistenčné systémy so zameraním na bezpečnosť. BMW iX3 sa tak stáva prvým vozidlom, ktoré spĺňa jeho požiadavky v rámci nemeckej homologizácie.

Schválenie automaticky otvára dvere pre:

• rozšírenú dostupnosť systému Motorway Assistant v Európe,

• uvedenie ďalších funkcií pre nové modely,

• výrazné rozšírenie asistenčných možností aj v mestskom prostredí.

Motorway Assistant: až 130 km/h bez rúk na volante

Aktivovaný Motorway Assistant umožňuje vodičovi trvalo zložiť ruky z volantu až do rýchlosti 130 km/h, pričom musí zostať v strehu a pripravený zasiahnuť.

Asistent:

• vedie auto v jazdnom pruhu,

• automaticky navrhuje zmenu jazdného pruhu,

• samotnú zmenu vykoná po potvrdení pohľadom vodiča do spätného zrkadla.

Tento koncept získal aj ocenenie Tech Award 2024 magazínu auto motor und sport v kategórii asistenčných systémov.

Pripravený na nové funkcie – navigácia aj prejazd križovatiek

Nové schválenie DCAS umožňuje BMW uvoľniť širší balík funkcií. Pri aktívnej navigácii BMW Maps systém:

• vopred navrhne zmenu jazdného pruhu pri blížiacej sa križovatke či výjazde,

• zostane aktívny aj pri prejazde križovatkami na diaľnici,

• pokračuje v podpore až po samotný výjazd z diaľnice.

V praxi tak môže vodič prejsť celú diaľničnú trasu s minimálnou potrebou zásahu do riadenia.

Motorway and City Assistant: vstup do mesta s novými schopnosťami

Ďalšou novinkou je systém Motorway and City Assistant*, ktorý rozširuje komfort aj do mestských ulíc. Pri uvedení na nemecký trh ponúkne:

• automatické zastavenie na červenú,

• automatický rozjazd po rozsvietení zelenej.

Rozšírený balík mestských funkcií bude BMW dopĺňať neskôr cez over-the-air aktualizácie.

Level 2 bez výnimiek: dôležitý krok pre Európu

Doterajší Motorway Assistant debutoval už v roku 2023 v novom BMW radu 5, avšak len s obmedzenou výnimkou od nemeckého úradu KBA. Vďaka DCAS sa BMW zbavuje potreby výnimiek a systémy bude môcť uvádzať naprieč Európou aj krajinami EHK.

Konkurencia: Mercedes-Benz a Level 3 autonomné riadenie

Aj keď je BMW s novým Motorway Assistantom priekopníkom v rozšírení hands-off Level 2 asistenčných systémov v Európe, konkurencia v oblasti autonómie už robí ďalšie kroky. Mercedes-Benz napríklad cielene posúva hranice automatizácie – jeho systém Drive Pilot, ktorý dosahuje úroveň SAE Level 3, nedávno získal v Nemecku povolenie pre prevádzku až do 95 km/h na diaľniciach. 

Na rozdiel od Level 2 riešení, pri Level 3 môže technológia za určitých podmienok prebrať plnú kontrolu nad riadením vozidla, čo vodičovi umožní venovať sa aj iným činnostiam, pokiaľ je pripravený prevziať kontrolu späť.

Obrázky

Pokračovať v čítaní