Autosuv.sk

Ostatné

BMW už testuje nový štvormotorový pohon, bude rýchlejší v zákrutách

Každé koleso má svoj elektromotor a zmena krútiaceho momentu v závislosti od situácie je vďaka tomu mimoriadne rýchla a presná. Auto vďaka tomu môže dosiahnuť výrazne vyššie rýchlosti v zákrutách a to aj na snehu a za dažďa.
BMW už testuje nový štvormotorový pohon, bude rýchlejší v zákrutách

BMW plánuje do konca roka spustiť výrobu modelu BMW XM, pôjde o prvé vysokovýkonné vozidlo značky s hybridným pohonom V8 M. Popritom už automobilka pracuje na novej koncepcii pohonu. Na fotografiách nám ukázala prototyp s novým pohonom všetkých kolies M xDrive.

Štvormotorový pohon

Prototyp je postavený na základe modelu i4 M50. Predná časť vozidla má prispôsobenú vzperu karosérie prevzatú z výkonných modelov M3 a M4. Blatníky sú poriadne široké, aby sa pod ne zmestila potrebná technika.

BMW totiž vyvíja štvormotorovú verziu pohonu všetkých kolies. Štvorica elektromotorov je umiestnená pri kolesách. Takéto usporiadanie umožňuje vyvinúť veľmi rýchlo a presne reagujúci pohon všetkých kolies.

"V priebehu milisekúnd možno výkon a krútiaci moment spontánne reagujúcich elektromotorov dávkovať tak presne, že požiadavku na výkon požadovanú plynovým pedálom možno zrealizovať na úrovni dynamiky, ktorá je pre bežné systémy pohonu nedosiahnuteľná," informuje vo svojej správe BMW.

Očakávať vraj môžeme úplne nové prejavy výkonu a to pri dynamickej jazde, ale aj za nepriaznivých podmienok na ceste. "Elektrifikácia nám otvára úplne nové stupne voľnosti pri vytváraní dynamiky typickej pre M," hovorí Dirk Häcker, vedúci vývoja v divízii BMW M GmbH. "Už teraz vidíme, že tento potenciál dokážeme využiť na maximum, takže naše vysokovýkonné športové vozidlá budú aj naďalej ponúkať pre M typickú a nenapodobiteľnú kombináciu dynamiky, agility a presnosti a to aj v budúcnosti bez lokálnych emisií."

Rýchlejší v zákrutách

Štyri motory sú spojené s centrálnou riadiacou jednotkou, ktorá neustále monitoruje stav jazdy a požiadavky vodiča. Ideálny prenos sily na vozovku sa vypočíta v priebehu milisekúnd z hodnôt polohy plynového pedálu, uhla natočenia volantu, pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia, otáčok kolies a ďalších parametrov. Signály na to sa rovnako rýchlo a priamo prenášajú cez lamelovú spojku a diferenciály do štyroch motorov, ktoré ich dokážu okamžite a presne realizovať.

Nastavenie pohonu BMW najskôr testovalo na virtuálnych modeloch, potom na testovacích laviciach a teraz prichádza na rad testovanie s prototypom na cestách. V Interiéri štvordverového kupé sa nachádza rozsiahla meracia technika, pomocou ktorej možno podrobne analyzovať každú dokončenú jazdnú situáciu. Takto možno teoretické výsledky pre dokonalé rozloženie krútiaceho momentu získané v laboratóriu valcovej skúšobne porovnať s realitou na ceste a vziať do úvahy pri ďalšom programovaní.

V praxi sa podľa BMW ukazuje, že vďaka obzvlášť citlivému dávkovaniu výkonu a jeho nárastu bez citeľného oneskorenia možno dosiahnuť výrazne vyššie rýchlosti v zákrutách, a to napríklad aj na dažďom alebo snehom pokrytej vozovke. V tomto prípade sa vozidlo riadi bez námahy a bez tendencie k nedotáčavosti, pretože krútiaci moment pre vonkajšie zadné koleso sa zvýšil už spolu s uhlom natočenia volantu.

Tagy

Pokračovať v čítaní