Autosuv.sk

Ostatné

BMW zrušilo dvanásťvalec. Benzínu celkovo sa nevzdáva

Mníchovská automobilka bola nútená vyškrtnúť zo svojej ponuky slávnu V12 pre emisné normy. Sľubuje však, že benzínových motorov sa nevzdá aspoň 30 rokov.
BMW zrušilo dvanásťvalec. Benzínu celkovo sa nevzdáva

Mníchovská automobilka bola nútená vyškrtnúť zo svojej ponuky slávnu V12 pre emisné normy. Sľubuje však, že benzínových motorov sa nevzdá aspoň 30 rokov.

Tradiční petrolheadi kritizujú Európsku úniu za normy, ktoré v konečnom dôsledku vytláčajú tie najprestížnejšie motory zo scény. Éra downsizingu bola vyvolaná práve nimi a trojvalec, ktorý sa nám kedysi zdal absurdný, vidíme dnes v mestách pomaly častejšie ako klasické radové štvorvalce. Nuž, taký je vývoj a taká je budúcnosť. Priaznivci motorizmu vo všeobecnosti nové trendy akceptujú a nielen akceptujú, dokonca sú nimi fascinovaní. Napokon, kto kedy mohol tušiť, že elektromobily sa naozaj stanú "vecou." Veď v roku 1900 sa v Európe vyrábal len jeden taký model a nemal prakticky žiaden výkon ani dojazd.

Budúcnosť sa však stále približuje a aj automobilky, ktoré sú známe svojimi výkonnými spaľovacími motormi, musia ustúpiť a podvoliť sa trendom. Tento osud v roku 2023 postihne aj slávny 6,6 litrový dvanásťvalec BMW N74, ktorý môžete poznať napríklad z modelu 760Li. Pre portál Automotive News Europe to potvrdila hlava výskumu a vývoja značky, Klaus Fröhlich. Ako dôvod uviedol rovnomenne normy, ktoré nútia automobilky stále investovať do zvyšovania efektívnosti agregátov. To stojí veľmi veľa peňazí.

Ako následok týchto regulácií sa v najbližších rokoch môžeme rozlúčiť aj s naftovým štvorturbovým šesťvalcom (M550d). Naopak svetlo sveta uzrie nový 1,5 litra obsahujúci naftový trojvalec, ktorý uvidíme v najmenších modeloch značky. Ako príklad uviedol Fröhlich novú generáciu Mini D.

Na konci rozhovoru však prišli aj lepšie správy. Vedúci vývoja potvrdil, že naftové štvorvalce a šesťvalce budú na scéne ešte okolo 20 rokov. Benzín na tom bude ešte lepšie, BMW si ho plánuje podržať až do roku 2050. Otázkou je, v akej forme a predovšetkým v akom objeme.

Poznámka: Motor N74 existuje aj vo výbruse 6,8 litra. Používa sa vo vozidlách Rolls-Royce. Osud tejto verzie nie je zvlášť spomenutý.

Tagy

Pokračovať v čítaní