Autosuv.sk

Ostatné

Bombové úkryty a kamionistky pomáhajú Leoni zabezpečiť výrobu pre BMW a VW

V pokojnejších dňoch sa výroba káblových zväzkov v ukrajinských fabrikách spoločnosti Leoni vracia na takmer predvojnovú úroveň.
Bombové úkryty a kamionistky pomáhajú Leoni zabezpečiť výrobu pre BMW a VW Leoni - ilustračné foto

O výpadkoch vo výrobe koncernu Volkswagen a značky BMW sme v súvislosti s nedostatkom káblových zväzkov informovali začiatkom marca. Dôvodom bolo aj odstavenie výroby spoločnosti Leoni na Ukrajine. Okamžite po začatí vojny 24. februára zastavila spoločnosť Leoni výrobu vo svojich ukrajinských fabrikách v mestách Stryj a Kolomyja.

Za opätovným naštartovaním výroby bola petícia samotných ukrajinských zamestnancov aj zo strachu o trvalú stratu pracovných miest. Problémom sa stalo aj dodávanie komponentov z Európy, USA a Číny. Nákladné autá z Európskej únie nemohli vstúpiť na ukrajinské územie a ukrajinskí muži zas zo zákona nemohli opustiť Ukrajinu a priviesť potrebné komponenty.

Leoni nakoniec najalo ženy z radov zamestnancov, ktoré boli ochotné šoférovať 40-tonové nákladné autá cez hranice a späť do tovární. Okrem toho musela spoločnosť sprevádzkovať protibombové kryty zo sovietskej éry. Zo zatopených krytov bolo potrebné odčerpať vodu pomocou vybavenia dovezeného z Nemecka.

Začiatkom marca dokázalo Leoni rozbehnúť výrobu aspoň na jednu zmenu. Novej situácii sa museli prispôsobiť aj pracovníci. Teraz si nechávajú svoje osobné veci priamo pri výrobných linkách namiesto v skrinkách, čo umožňuje rýchlejšiu evakuáciu. K úkrytom sa dostanú za menej ako 15 minút a na svoje stanovištia sa vrátia, keď je to bezpečné.

Leoni neskôr pridalo aj nočnú zmenu, ktorá začína pred nočným zákazom vychádzania. Napriek mnohým prerušeniam z dôvodu hrozby raketového útoku sa výroba v pokojnejších dňoch vrátila takmer na predvojnovú úroveň. Aj dodávky komponentov sa podarilo neskôr dostať takmer do normálu vďaka najatiu šoférov starších ako 60 rokov.

Príchod do práce je stále dobrovoľný a spoločnosť vypláca aj zamestnancov, ktorí sa rozhodli ostať doma. Počas vojny prišlo Leoni približne o 10 % pracovníkov. Približne 200 išlo na bojisko a asi 400 žien opustilo krajinu. Pre predídenie ďalších výpadkov vo výrobe sa Leoni snaží zvýšiť výrobu vo svojich fabrikách v Rumunsku, Srbsku a na troch miestach v severnej Afrike.

Zdroj: Bloomberg via Automotive News Europe

Tagy

Pokračovať v čítaní