
Mercedes prináša v posledných rokoch prototypy a koncepty, ktoré sú zaujímavé hlavne po technickej stránke. Teda niežeby nemali výrazný dizajn, ale z pohľadu budúcnosti je dôležitá hlavne ich technika.
Platilo to napríklad v prípade Mercedesu VISION EQXX, išlo o funkčný prototyp, ktorý postupne prekonával rekordy v dojazde na jedno nabitie a tiež v oblasti spotreby. Moderné technológie, na ktoré sa spoliehal sa postupne dostávajú do nových modelov značky.
Teraz prichádza Mercedes s ďalším funkčným konceptom CONCEPT AMG GT XX. Vozidlo z dielne Mercedes-AMG ponúka pohľad na budúci štvordverový sériový športový model. V pláne je tiež neskoršie sériové použitie mnohých technických riešení v rámci vysokovýkonnej elektrickej architektúry AMG (AMG.EA).
Nový prototyp ohuruje výkonom prevyšujúcim 1000 kW a tiež maximálnou rýchlosťou viac ako 360 km/h. Vďačí za to trojici vysokovýkonných elektromotorov. Koncept však posúva hranicu v oblasti kontinuálneho výkonu. Elektromobily dokážu totiž produkovať špičkový výkon len obmedzený čas, čo stačí v premávke na predbehnutie. Dosahovať kontinuálne vysoký výkon na uzavretej trati je už iná káva.
CONCEPT AMG GT XX sa podľa Mercedesu dokáže opakovane pohybovať na hranici svojich možností a ponúka novú úroveň kontinuálneho výkonu, ktorý bol vo svete elektrickej mobility takmer nemysliteľný – až doteraz.
K celkovej výkonnosti prispieva aj vysoké napätie lítiovo-iónového akumulátora energie viac ako 800 voltov. Výhodami vysokého napätia sú nižšia hmotnosť vďaka ľahšiemu zväzku káblov, ako aj vyšší trvalý výkon a kratšie časy nabíjania akumulátora. Výrazne nižšie sú aj straty počas nabíjania cez nabíjací kábel.
Nabíjanie je takmer rovnako rýchle ako tankovanie
Aj nabíjací výkon určuje nové štandardy a dôvodom je priame chladenie. K tomu sa ešte pridáva optimalizovaný tepelný manažment článkov a vedení počas nabíjania. CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania viac ako 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania.
Teplota akumulátora je v optimálnom rozsahu aj pri intenzívnom jazdení. Tento optimálny teplotný rozsah umožňuje jazdiť na hrane výkonu aj extrémne rýchle nabíjanie. Štúdiu vozidla pritom možno dobiť energiou na približne 400 kilometrov (WLTP) v priebehu asi piatich minút.
V rámci štúdie CONCEPT AMG GT XX sa využíva interne vyvinuté chemické zloženie článkov. Základom je NCMA (nikel/kobalt/mangán/hliník) v katóde, ako aj anóda s obsahom kremíka. Okrem toho ponúka doteraz jedinečnú kombináciu vysokej energetickej hustoty viac ako 300 Wh/kg, resp. 740 Wh/l na úrovni článku.
Aerodynamika: dôležitý parameter vysokej výkonnosti
Pri rýchlosti 300 km/h sa na prekonanie odporu vzduchu musí vynaložiť 83 % hnacej energie. To jasne ukazuje, aká dôležitá je efektívna aerodynamika práve vo vysokovýkonnom rozsahu. CONCEPT AMG GT XX pritom ukazuje, čo je technicky realizovateľné.
K opatreniam patria športový, sploštený tvar vozidla so zodpovedajúcim čelným sklom, nízko položená kapota motora, šikmo uložené bočné sklá a absencia zadného skla. Prepracovaný bol aj spodok karosérie: špecificky vyvinutá kontúra spodku karosérie zabezpečuje aerodynamickú vyváženosť a tým aj optimálny prítlak pri maximálnej efektívnosti.
Vytvára takzvaný Venturiho efekt. Vztlak na zadnej náprave sa zmenšuje bez toho, aby bola výrazne ovplyvnená hodnota cW. Vďaka tomu je zadná časť uložená nižšie a výrazný zadný spojler už nie je až tak veľmi potrebný. Napriek širokým vysokovýkonným pneumatikám je hodnota cW 0,198 veľmi nízka.
Reproduktory v predných svetlometoch
Ďalšia inovácia nanovo prepája svetlo a zvuk: reproduktory, ktoré vydávajú jazdný zvuk do vonkajšieho okolia, sú v štúdii prvýkrát integrované v predných svetlometoch. Teleso svetlometu využívajú ako dutinu reproduktoru.
Takýto spôsob integrácie šetrí konštrukčný priestor, znižuje hmotnosť a umožňuje nové varianty zvuku. Inovatívne reproduktory navyše slúžia ako generátory signálu na ochranu chodcov. K tomu sa pridáva aj technológia pasívnej membrány vo zvukovej lište (soundbar). Táto technológia umožňuje nízkofrekvenčnú a intenzívnejšiu reprodukciu basov, pretože lepšie využíva dostupný konštrukčný priestor.
Komunikácia s vonkajším svetom
Zaujímavým prvkom na zadnej časti je inovatívny svetelný panel MBUX, ktorý obsahuje viac ako 700 individuálne ovládateľných svetelných diód RGB. Toto moderné inscenovanie svetla umožňuje aktívnu komunikáciu s vonkajším svetom s trojrozmerným vzhľadom pixelov a priestorovým efektom hĺbky.
Vďaka inteligentnému softvérovému riešeniu možno teraz prvýkrát v reálnom čase zobraziť informácie z vozidla v podobe textu alebo animácie. Zobrazovať pritom možno rôzne obsahy, napríklad digitálne logo AMG alebo aktuálny priebeh nabíjania.
Patentovaná svetová novinka
Osobitným highlightom z dielne AMG je aktívne aerokoleso. Toto koleso prvýkrát rieši hlavný konflikt medzi chladením bŕzd, aerodynamickou efektívnosťou a maximálnym dojazdom. Kovaný disk zo zliatiny hliníka s priemerom 21 palcov s 5-lúčovým dizajnom má päť pohyblivých plastových prvkov. Tieto lopatky priliehajú k disku, tesne ho uzatvárajú, a tým znižujú odpor vzduchu. Zlepšuje sa tým dojazd a znižuje sa energetická spotreba.
Riadiaci prístroj vo vozidle, ktorý okrem iného monitoruje a ovláda funkciu brzdovej sústavy, rozpozná potrebu intenzívnejšieho chladenia bŕzd. Tento riadiaci prístroj odošle signál do aktuátorov, ktoré sa vysunú a aktívne otvoria lopatky, čím sa na ráfiku kolesa otvorí kruhová štrbina. S podporou radiálnych lamiel na vnútornej strane aerodynamických lopatiek sa vzduch na chladenie bŕzd nasáva cez koleso a z kolesa. Takto zvýšený hmotnostný prietok vzduchu prináša nielen efektívnejšie chladenie bŕzd: aktívnym odvetrávaním podbehu kolesa, ktorý je aerodynamicky v interakcii so spodkom vozidla, zároveň pozitívne vplýva na aerodynamický prítlak vozidla.
Každé koleso má vo svojom náboji jednoduchý namontovateľný a odmontovateľný centrálny aktuátor, ktorý uvádza aerodynamické lopatky do pohybu. Čerešnička na torte: každý aktuátor je sebestačnou jednotkou, ktorá svoju elektrickú energiu získava sama cez minigenerátor prostredníctvom otáčania kolies.