Autosuv.sk

Ostatné

Dacia poodhalila, ako testuje odolnosť dielov

Dacia testuje diely v laboratóriách s mnohými nástrojmi na starnutie a koróziu, na simuláciu rôznych spôsobov používania vozidiel a skutočných poveternostných podmienok.
Dacia poodhalila, ako testuje odolnosť dielov Technické Centrum v Titu

Ako môžete zaručiť vodičom, že nové auto zostane v najlepšej forme aj v nasledujúcich rokoch a dokonca aj po stotisíc kilometroch? Dacia ponúka odpoveď na otázku v Titu, kde sa každoročne vykonávajú tisíce testov na kontrolu pevnosti plastových a kovových dielov používaných na modeloch Sandero, Duster a Jogger. Dve laboratóriá sú vybavené mnohými nástrojmi na starnutie a koróziu, na simuláciu rôznych spôsobov používania vozidiel a skutočných poveternostných podmienok, s ktorými sa môžu vodiči stretnúť.

"Vďaka testovacím metódam vytvoreným v laboratóriách v Technickom centre Titu môžeme zaručiť, že diely používané na vozidlách Dacia sú špičkovej kvality," hovorí Nicoleta, Polymer Aging Specialist.

Test rýchleho starnutia.

Technické centrum Titu sa nachádza neďaleko Bukurešti. V srdci rumunského vidieka stojí komplex, ktorý sa otvoril v roku 2010. 600 ľudí, 350 hektárov testovacích plôch a sieť vonkajších testovacích dráh. V centre sú dve laboratóriá venované odolnosti materiálu, kde každý model prechádza celým radom testov zrýchleného starnutia. V priebehu niekoľkých týždňov testy odrážajú roky reálneho starnutia a rôzne poveternostné podmienky. Odborníci potom analyzujú vzorku každého materiálu.

3 000 hodín pod Slnkom

Prvá zastávka na prehliadke: centrum odolnosti polymérov a tekutín. Plasty sú modelované do množstva tvarov a sú hlavnou súčasťou interiérov automobilov: prístrojová doska, prevodovka, dvere. Ak je v aute použitý nekvalitný plast, veľká časť všetkých dielov sa časom nevyhnutne znehodnotí.

Laboratórium otvorené v roku 2017 je domovom Nicolety, ktorá analyzuje vplyv, ktorý môžu mať atmosférické podmienky a rôzne spôsoby používania vozidiel na vzhľad a kvalitu dielov. Napríklad UV žiarenie, teplo a zlé počasie môžu spôsobiť, že plastové diely vyblednú alebo stratia svoj pôvodný lesk.

Každý deň je v laboratórnych testovacích komorách množstvo vzoriek vystavených UV žiareniu, celkovo až 3 000 hodín. Časti sú vystavené takým úrovniam žiarenia, aké by vydržali počas niekoľkých rokov vystavenia slnku. Vzorky tiež strávia niekoľko týždňov v poveternostných komorách, ktoré vytvárajú extrémne teplotné a vlhkostné podmienky v rozsahu od -40 °C do +100 °C. Cieľom je otestovať odolnosť dielov vo všetkých prostrediach. Po návrate sa modely analyzujú a porovnajú s nezostarnutou kontrolnou vzorkou.

Jednoduché používanie auta môže mať negatívny vplyv aj na vzhľad plastových dielov. Napríklad bicykel, kľúče alebo prsteň môžu spôsobiť poškodenie, ktoré zanechá trvalé stopy na karosérii či interiéri auta. Všetky plasty prechádzajú testovaním poškriabaním. Konkrétne povedané, kovová skrutka niekoľkokrát poškriabe vybrané vzorky po dĺžke aj šírke. Škrabance, ktorým sa nedá vyhnúť, by mali byť povrchové a nemali by meniť vlastnosti plastu.

Časti sa môžu časom skrútiť, zvlniť alebo dokonca zlomiť. V laboratóriu sa na test odolnosti polymérov a tekutín používa trakčný stroj na natiahnutie plastu, aby sa otestoval jeho bod zlomu.

Kov, ktorý odoláva korózii

Korózne centrum sa otvorilo v roku 2015 a je druhým unikátnym laboratóriom v Titu. Všetky kovové časti prechádzajú triediacimi procesmi v komore zrýchlenej korózie. Farba chráni kovové časti na nových autách, ale nehoda alebo škrabanec, ktorý poškodí lak a odkryje kov pod ním, znamená väčšie riziko korózie.

"Zákazníci si môžu poškrabať svoje auto, a preto musíme zabezpečiť, aby korózia zostala povrchová a nerozšírila sa. Každý rok vykonávame takmer 2 000 testov, aby sme zaručili kvalitu kovových častí, ktoré používame," dodáva Simina, Corrosion Project Manager.

Okrem malých vzoriek sa testujú aj celé diely ako kapota, dvere batožinového priestoru, dvere a podvozok. Chrómované a pozinkované diely, ako sú brzdové bubny a kotúče, skrutky a emblémy sa tiež testujú. Sú ponorené do koróznej komory, kde sú vystavené extrémnym poveternostným podmienkam s rozdielmi v zložení teploty, vlhkosti a kvality vzduchu.

Testovanie kovových častí v komore zrýchlenej korózie.

Okrem tejto simulácie sa testy používajú na analýzu vplyvu chemikálií na karosériu. Vedľa koróznej komory sa používa špecifický test na vystavenie kovových častí chemikáliám, ako je kvapalina do ostrekovačov čelného skla alebo slaná nemrznúca zmes.

Zostávajúce testy prebiehajú v ďalšej miestnosti, v štrkových komorách. Táto metóda zahŕňa striekanie častí vysokotlakovým štrkom, aby sa zistilo, aké poškodenie môže spôsobiť kovovej karosérii vozidla.

Až po úspešnom absolvovaní celej série skúšok sú diely a materiály schválené a vybrané na používanie do úplne nových vozidiel Dacia.

 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní