Autosuv.sk

Ostatné

Emisná norma zabije, alebo výrazne predraží motory v roku 2026

Spaľovacie motory možno skončia skôr, ako sa predpokladalo. Nová emisná norma ich predraží a minimálne v malých lacných autách nebudú mať ekonomický zmysel.
Emisná norma zabije, alebo výrazne predraží motory v roku 2026 Audi - ilustračné foto

Nedávno sme informovali o vyjadrení šéfa Audi ohľadne novej emisnej normy Euro 7. Podľa neho z nej bolí hlava a k zlepšeniu klímy prispeje minimálne.

Teraz prišiel britský portál Autocar s analýzou, podľa ktorej môže prísť koniec nových áut so spaľovacím motorom (vrátane hybridov) do roku 2026. V analýze sa odvolával na prvé konkrétne návrhy emisnej normy Euro 7 z októbra minulého roka a následne zverejnený dokument asociáciou ACEA (Európska asociácia výrobcov automobilov).

Návrh v podstate zakáže spaľovacie motory

Podľa ACEA nové emisné limity, spojené s novým spôsobom testovania v praxi, smerujú k rovnakému výsledku, aký by sme dosiahli zákazom spaľovacích motorov. Ak sa aj nakoniec podarí dosiahnuť zmiernenie emisnej normy, pre malé a lacné spaľovacie autá to z ekonomického hľadiska môže znamenať koniec. Koniec hrozí aj pre športové autá, ktoré podľa normy musia vypúšťať nízke emisie aj počas silnej akcelerácie.

Prísne limity budú podľa návrhu platiť pre všetky rôzne scenáre. To znamená, že auto musí byť "čisté" ihneď po studenom štarte, pri akcelerácii, pri jazde do kopca, či ťahaní prívesu. Staršia norma Euro 6d uplatňovala v takýchto momentoch výnimku, keďže takéto situácie sa vyskytnú iba v zlomku životnosti auta.

ACEA argumentuje, že emisie vozidiel budú testované úplne nereprezentatívnym spôsobom. Napríklad sa teoreticky môže testovať plne naložené vozidlo, jazdiace do kopca vo vysokej nadmorskej výške pri nízkej vonkajšej teplote a s agresívnym jazdným štýlom.

Komplikovaný systém filtrov a katalyzátorov

Návrh novej normy počíta s niekoľko stupňovým super katalyzátorom. Napríklad pre benzínový motor to znamená prítomnosť vyhrievaného elektrického katalyzátora, dvojice klasických katalyzátorov s objemom 1,0 l, filter pevných častíc s objemom 2,0 l a ASC katalyzátor (Ammonia Slip Catalyst - premieňa čpavok z výfukových plynov na dusík). Práve tento zložitý systém úpravy výfukových plynov s množstvom katalyzátorov a filtrov sa z ekonomického hľadiska neoplatí montovať na malé a lacné autá. 

Okrem toho majú byť vozidlá podľa návrhu vybavené aj dodatočným diagnostickým zariadením, ktoré bude monitorovať motor kvôli dodržaniu emisných noriem počas 240 000 km. 
 

Tagy

Pokračovať v čítaní