Autosuv.sk

Ostatné

EÚ: Nové modely už musia zakročiť pri prekročení rýchlosti

Systém ISA pri prekročení rýchlosti upozorní šoféra a obmedzí výkon motora. "Rozhodujúce slovo" však stále bude mať šofér.
EÚ: Nové modely už musia zakročiť pri prekročení rýchlosti Ford - ilustračné foto

Všetky nové modely, uvedené na trh po 6. júli 2022, už musia mať zo zákona vo výbave inteligentný asistent rýchlosti (ISA). Týka sa to nových vozidiel predávaných v Európskej únii. Prechodné obdobie s výnimkou do júla 2024 platí pre nové autá, ktoré boli uvedené na trh pred 6. júlom 2022. Výnimka platí aj pre modernizované modely uvedené po 6. júli 2022, alebo inak povedané, nové nariadenie sa dotýka iba úplne nových modelov, resp. nových generácií modelov predstavených po 6. júli 2022.

Od júla 2024 budú už všetky nové autá povinne vybavené systémom ISA. Výrobcovia majú na výber niekoľko možností, ako môže nový asistent fungovať. Po prekročení povolenej rýchlosti šoféra upozorní jedným, alebo kombináciou viacerých z nasledujúcich spôsobov. Upozornenie môže byť akustické, vibračné a alternatívou je aj haptická (hmatová) spätná väzba prostredníctvom akcelerátora (plynového pedála).

Samotné upozornenie nedokáže šoférovi zabrániť v prekročení rýchlosti, ale je to prvý krok na ceste k obmedzovaniu rýchlosti a vynúteniu dodržiavania rýchlostných limitov. Okrem upozornenia na prekročenie rýchlosti dokáže systém ISA obmedziť výkon motora, šofér ho však bude môcť zatlačením akcelerátora deaktivovať.

Je to dôležité napríklad pri urýchlení predbiehacieho manévru, či v momente, keď vozidlo nedisponuje správnou informáciou o povolenej rýchlosti v danom úseku. Vozidlá získajú informácie o limitoch vďaka GPS a digitálnym mapám. Pomôcť si môžu aj kamerami, ktoré čítajú dopravné značky.

Pokračovať v čítaní