Autosuv.sk

Ostatné

FlyZero je koncept vodíkového lietadla

Odborníci na letectvo a kozmonautiku z celej Británie sa spojili a pripravili koncept vodíkového lietadla s nulovými emisiami. Ekonomický zmysel by podľa súčasných odhadov mohlo mať v polovici budúcej dekády.
FlyZero je koncept vodíkového lietadla

FlyZero je projekt podporovaný britskou vládou, na ktorom spolupracovali odborníci na letectvo a kozmonautiku z celej Británie. Výsledkom celého snaženia je rovnomenný koncept vodíkového lietadla FlyZero.

Koncept vodíkového lietadla má ukázať veľký potenciál vodíka v leteckej doprave. Kilogram kvapalného vodíka, ktoré lietadlo využije ako palivo, má trojnásobne väčšiu energetickú hustotu v porovnaní s leteckým palivom a 60-krát vyššiu v porovnaní s batériou s hmotnosťou 1 kg. Hlavnou výhodou vodíkového lietadla sú v prvom rade nulové emisie CO2.

Koncept FlyZero je stredne veľké lietadlo pre 279 pasažierov s nadštandardným doletom 5 250 námorných míľ resp. 9 723 km. Veľký dolet je spôsobený práve nízkou hmotnosťou vodíka v porovnaní s klasickým leteckým palivom.

Na ceste, smerujúcej k čistej leteckej doprave, treba zvládnuť ešte viacero náročných výziev. Produkcia "zeleného" vodíka je v súčasnosti drahá. Zvyšujúci sa dopyt po zelenom vodíku by mal naštartovať jeho výrobu a časom znížiť cenu. Nová generácia vysoko efektívnych vodíkových lietadiel s lacným palivom by z ekonomického pohľadu mala začať dávať zmysel približne v polovici budúcej dekády. Pri týchto odhadoch sa počíta aj so stimulmi zo strany štátov.

Z technologického pohľadu čakajú konštruktérov ďalšie výzvy ako konštrukcia "suchých krídel" (bez paliva), vývoj vodíkových nádrží, kryogenického palivového systému a ďalších komponentov.

Koncept FlyZero spaľuje vodík, ktorý je v nádržiach uskladnený pri teplote mínus 250 ºC. Veľká vodíková nádrž je umiestnená vzadu a ďalšie dve menšie vpredu kvôli lepšiemu vyváženiu lietadla. Stredne veľké lietadlo FlyZero s rozpätím krídel 54 m má unikátne postavenie na trhu, v budúcnosti by mohlo nahradiť úzkotrupé aj širokotrupé lietadlá, ktoré sú zodpovedné až za 93 % emisií z leteckej dopravy.

Začiatkom roku 2022 by sme sa mali dozvedieť viac o projekte FlyZero. Zverejnené budú ekonomické štúdie, technologické plány a tri rôzne koncepty lietadiel (regionálne, úzkotrupé a stredne veľké).

Zdroj: Aerospace Technology Institute

Pokračovať v čítaní