Autosuv.sk

Ostatné

Ford testuje technológiu na automatické prispôsobenie rýchlosti predpisom

Ford využíva geofencing a vytvára virtuálne zóny. Keď do nich vozidlo vojde, automaticky prispôsobí rýchlosť priradenú ku konkrétnej zóne. Testy tejto technológie prebiehajú v Kolíne nad Rýnom a potrvajú do marca 2023.
Ford testuje technológiu na automatické prispôsobenie rýchlosti predpisom Ford

Už niekoľko rokov sa objavujú informácie o nových bezpečnostných systémoch v autách, ktoré presadzuje Európska únia. O automatickom núdzovom volaní eCall sme informovali prvýkrát v roku 2017 a dnes je už povinnou súčasťou nových áut.

V roku 2019 prišiel návrh na asi 30 nových bezpečnostných systémov a jedným z nich bol systém ISA na obmedzenie výkonu vozidla a spomalenie na najvyššiu povolenú rýchlosť. Podľa pôvodných správ ním mali byť povinne vybavené všetky nové modely, ktoré vstúpia na trh od roku 2022 a úplne všetky nové autá vyrobené od roku 2024.

Zatiaľ sme sa so systémom, ktorý by takto nútil šoféra dodržiavať rýchlostné limity, nestretli. Dnes existujú akurát inteligentné tempomaty, ktoré pomocou údajov z navigácie a čítania značiek dokážu prispôsobovať rýchlosť vozidla predpisom.

Novú technológiu teraz testuje Ford na svojom elektrickom modeli E-Transit. Testy prebiehajú v nemeckom Kolíne nad Rýnom a potrvajú do marca 2023. Cieľom Fordu nie je obmedzovať šoféra, ale pomáhať mu sústrediť sa viac na šoférovanie. Pomôcť to má vodičovi najmä na cestách, ktoré nepozná a kde sú značky zle viditeľné, napríklad kvôli ich prekrytiu vegetáciou.

Ford sa spolieha na GPS a Geofencing, teda virtuálne ohraničené oblasti, ku ktorým má priradenú najvyššiu povolenú rýchlosť. Akonáhle vozidlo vstúpi do oblasti s obmedzenou rýchlosťou, šofér dostane varovanie na prístrojový panel a vozidlo automaticky zníži rýchlosť. Šofér môže systém obísť zatlačením na pedál, alebo jednoducho systém deaktivovať.

"Technológia prepojených vozidiel má preukázateľný potenciál urobiť každodenné jazdenie jednoduchším a bezpečnejším v prospech každého, nielen osoby za volantom," povedal Michael Huynh, z Ford of Europe. "Geofencing môže zabezpečiť zníženie rýchlosti tam, kde je to potrebné, a dokonca aj vtedy, keď je to potrebné, aby sa zvýšila bezpečnosť a vytvorilo sa príjemnejšie prostredie."

Ford pracuje na tom, aby sa povolené rýchlosti mohli meniť dynamicky v závislosti od situácie, napríklad pri rekonštrukčných prácach na ceste. V budúcnosti si bude môcť majiteľ vozidla nastaviť obmedzenie rýchlosti aj vo vlastných zónach. Využitie to môže mať napríklad v areáloch veľkých firiem.

 

Tagy

Pokračovať v čítaní