Autosuv.sk

Ostatné

Hyundai Ioniq 5 N je v poslednej fáze testovania na okruhu Nürburgring

Kórejský výrobca testuje výkonnostné schopnosti Ioniqu 5 N – svojho prvého vysokovýkonného, plne elektrického modelu značky N – na náročnom pretekárskom okruhu Nürburgring v Nemecku.
Hyundai Ioniq 5 N je v poslednej fáze testovania na okruhu Nürburgring

Hyundai pri modeli Ioniq 5 N spojil svoju elektrickú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) s technológiami a odbornými znalosťami značky N, aby spĺňal tri základné piliere značky N: hravosť v zákrutách, schopnosti na pretekárskej trati a vlastnosti športového vozidla na každý deň.

Na dosiahnutie tohto cieľa spojil Hyundai Motor silné stránky výskumného a vývojového centra Namyang v Južnej Kórei a svojho európskeho testovacieho centra na Nürburgringu. Vďaka nepretržitej prítomnosti na okruhu je tím inžinierov schopný efektívnejšie a častejšie vyhodnocovať a rozvíjať odolnosť a jazdnú dynamiku svojich vozidiel.

"Nürburgring je miestom, kde je každý N model vybrúsený na N-tý stupeň, takže aj náš prvý vysokovýkonný, plne elektrický model N sa musí osvedčiť práve tu. Ioniq 5 N už dokončil test odolnosti - 10 000 km na Nordschleife, čo je dôležitý míľnik, ktorý dokazuje vysokú odolnosť vozidla a jeho schopností na pretekárskej trati. A navyše sme práve začali náš druhý test na 10 000 km, aby sme ešte viac posunuli limity Ioniq 5 N," povedal Till Wartenberg, viceprezident a vedúci oddelenia N Brand & Motorsport v Hyundai Motor Company.

Značka Hyundai N dlhodobo využíva trať Nürburgring Nordschleife na overenie technológií, ktoré uplatňuje v motoristickom športe na vozidlách značky N. Ioniq 5 N nie je výnimkou a to ani napriek technickým špecifikáciám, ktoré sú typické pre elektromobily. Získanie maximálneho výkonu z elektrického vozidla vyžaduje prísnu disciplínu v oblasti tepelného manažmentu, a tým aj implementáciu pokročilého softvéru. To znamená, že každá aktualizácia hardvéru je ďalej posilnená pokročilými softvérovými vylepšeniami výkonu.

Tepelnému manažmentu Ioniq 5 N prostredníctvom chladenia sa venuje osobitná starostlivosť, pretože chladenie elektromobilov je náročnejšie ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie dopĺňajú hardvérové vylepšenia podobné vozidlám so spaľovacími motormi. Tieto techniky chladenia hardvéru sú ešte posilnené novými riešeniami tepelného manažmentu, ako sú predpríprava batérie (N Battery Preconditioning) a manažment spotreby energie (N Race).

N Battery Preconditioning prednastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch „Drag“ a „Track“ pre rôzne jazdné scenáre s rôznym výkonom. V režime „Drag“ sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v režime „Track“ sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl.

N Race je funkcia, ktorá poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Nastavenie „Sprint“ je predvolený stav Ioniq 5 N, ktorý uprednostňuje plný výkon podľa želania vodiča. Nastavenie „Endurance“ maximalizuje dojazd Ioniq 5 N na pretekárskej dráhe. Dosahuje sa obmedzením náhlych skokov výkonu, ktoré spomaľujú nárast teploty a zvyšujú výdrž a odolnosť.

Výkonné brzdy

Regeneračné brzdenie z motorov poskytuje primárnu brzdnú silu, hydraulické brzdy v prípade potreby poskytujú dodatočnú brzdnú silu. Inžinieri Hyundai N navrhli tento jedinečný regeneračný brzdový systém špeciálne pre model Ioniq 5 N, ktorý ponúka spomaľovaciu silu až 0,6 G – jednu z najvyšších v odvetví – len prostredníctvom regeneratívneho brzdenia. Rekuperačné brzdenie zostáva zapojené aj pri aktivácii ABS s maximálnou brzdnou silou 0,2 G.

Hydraulické brzdy Ioniq 5 N sú vylepšené o väčšie kotúče s priemerom 400 mm z nového ľahkého materiálu a vyladeným prúdením vzduchu na chladenie. Znížená závislosť od kotúčových bŕzd zvyšuje životnosť brzdného systému v porovnaní so spaľovacími vozidlami. Prelínanie medzi rekuperačnými a hydraulickými brzdami je plynulé a vodič tento prechod ani nepostrehne.

Zvuk a radenie ako nástroje precíznej jazdy

Mnoho nadšencov výkonu otvorene hovorí o svojej nespokojnosti s nedostatočnou spätnou väzbou, ktorú vodič pri mnohých elektrických vozidlách dostáva. Preto inžinieri divízie N vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby vodičovi poskytli počas riadenia lepšiu spätnú väzbu, a tým precíznejšie ovládanie vozidla.

N Active Sound + pozostáva zo systému 10 reproduktorov (osem interných, dva externé), ktorý poskytuje tri rôzne zvukové témy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition simuluje 2.0 turbo motor modelov N s benzínovým motorom (napr. i30 N) a dopĺňa ho o charakteristické „streľbové“ zvukové efekty. Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inšpirovaný konceptom N 2025 Vision Gran Turismo a RN22e. Zvukový mód Supersonic simuluje stíhačku, aby vodiči získali pocit podobný tomu, aký majú piloti stíhačky. Všetky možnosti zvuku sú prispôsobiteľné podľa jedinečných preferencií každého vodiča.

N e-Shift úzko spolupracuje s N Active Sound + na simulácii osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) benzínových automobilov N. N e-Shift simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a simuluje pocit trhnutia medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy, ktorý sa má bližšie k benzínovému autu ako k elektromobilu.

Ioniq 5 N zažije svoj svetový debut na festivale rýchlosti v Goodwoode – Goodwood Festival of Speed. Pôjde zároveň o prvú účasť značky Hyundai N na tomto ikonickom podujatí, ktoré sa každý rok koná v Spojenom kráľovstve. V špeciálnom stánku Hyundai N sa uskutoční 13. júla svetová premiéra modelu Ioniq 5 N. Okrem toho sa na pretekoch do kopca zúčastní aj viacero vozidiel N, vrátane vysokovýkonného vodíkového hybridu N Vision 74.

 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní