Autosuv.sk

Ostatné

Máte Teslu? Tomuto problému sa nevyhnete. Bude vás stáť tisíce

Chybovosť elektromobilov je zatiaľ relatívne nízka. Hlavným dôvodom je, že na trhu sú príliš krátko. Ak však máte Teslu, oprave za tisíce sa nevyhnete. Prečítajte si, čo sa pokazí úplne každému.
Máte Teslu? Tomuto problému sa nevyhnete. Bude vás stáť tisíce

Chybovosť elektromobilov je zatiaľ relatívne nízka. Hlavným dôvodom je, že na trhu sú príliš krátko. Ak však máte Teslu, oprave za tisíce sa nevyhnete. Prečítajte si, čo sa pokazí úplne každému.

Vlastníte automobil značky Tesla? Pripravte sa na nečakané výdavky na opravu. Na internete sa totiž už dlhšiu dobu objavuje správa o chybovosti multimediálnej jednotky, ktorá zapríčiní nefunkčnosť všetkých systémov, ktoré sa cez ňu dajú ovládať. Dotknuté sú najmä staršie modely, no situácia sa zopakuje aj pri novších kusoch. O probléme v elektronike začali spravodajské weby informovať už minulý rok. Zo zriedkavého problému sa však stal častý a vec sa už začína týkať aj vodičov v Európe. O pôvode problému píše nemecký portál Heise Autos.

Aj ak sa vyznáte v autách, popis problému vám nemusí nič napovedať. Chyba je v počítači. Multimediálny systém MCU (Media Control Unit) je systémom, cez ktorý dokážete ovládať takmer každú funkciu auta. V princípe ide o stredový displej, ktorý slúži nielen na multimédiá, ale aj na nastavenie klimatizácie, jazdných režimov a aj nabíjania. Podobne ako každý počítač, aj palubný systém Tesiel je vybavený procesorom, operačnou pamäťou a flashovou pamäťou, ktorá v moderných zariadeniach nahradila pevné disky. V prípade, že sa niektorý z komponentov pokazí, prestane fungovať ovládanie prakticky celého auta, a tak vozidlo síce zapnete a dokážete s ním jazdiť, no nebudete schopní prakticky nič nastaviť a po vybití ho už nenabijete. Výsledok? Nutný odťah a tisícová oprava. Za všetkým stojí jedna jediná súčiastka. Flashová pamäť, ktorú systém prepisuje príliš často.

Celá komplikácia spočíva v tom, že spoločnosť naprogramovala do jednotky MCU softvér, ktorý bude detailne zaznamenávať vašu aktivitu. Predstavte si, že tento palubný počítač v priebehu okamihu zaznamená tisíce údajov o zmene vašej polohy, aktuálnom nastavení klimatizácie, dotyku obrazovky, otvorení konkrétnej aplikácie a podobne. Všetky tieto údaje sa zaznamenávajú na flashovú pamäť, ktorá je súčasťou jednotky. To by bolo zatiaľ celkom v poriadku.

Problémom však je charakteristika flashovej pamäte. Či už ide o SSD disk, USB kľúč, mobilný telefón alebo automobilový počítač, každá flashová pamäť sa skladá z určitých modulov, ktoré sa dokážu opotrebovať. Predstavte si to ako zápis na papier. Ak raz na papier niečo napíšete ceruzkou, môžete to vygumovať. Ak to však budete robiť dookola, zoderiete papier, a ten sa stane nepoužiteľným. To isté sa stalo u Tesly. Jedny z prvých predaných (alebo najviac používaných) modelov jednoducho už prepísali flashovú pamäť priveľa krát a zničili ju. Výsledkom je už spomínané odstavenie systémov a nutná výmena MCU za približne 3000 eur. Oprava flashovej pamäte prichádza do úvahy teoreticky tiež, no stredísk, ktoré sa zaoberajú touto činnosťou, je iba zopár v Európe.

Problém sa týka predovšetkým MCU0 a MCU1, ktoré sú poháňané procesorom nVidie. Nachádzajú sa v Modeli X a Modeli S. S príchodom MCU2, ktorý automobilka začala montovať od Modelu 3, sa flashová pamäť v počítači zväčšila. Znamená to, že "keďže je výkres väčší," musí sa každá bunka prepisovať menej často, čo zvyšuje životnosť systému. Problém to však iba odkladá, nerieši.

Najfascinujúcejšie je, že doteraz nepoznáme správy o tom, že by Tesla začala reálne pristupovať k riešeniu problému. Ak by sme chceli zachádzať do detailov, jedným z riešení by bolo presunúť tieto údaje na RAM (operačnú pamäť) a ukladať ich na flash vždy iba pri vypínaní motora. Otázkou však ostáva aj to, prečo vlastne Tesla toľko údajov ukladá a na čo ich využíva. Zaznamenávanie, teda "logovanie" údajov nemá pre spotrebiteľa žiaden efekt. Nijako to neprispieva k jeho zážitku z jazdy. Rovnako údaje nevyhodnocuje ani automobilka a ani žiadna tretia strana.

Spôsoby, ako tomuto zbytočne drahému "špásu" predísť podomácky, neexistujú. Phil Sadow, odborník na Flashové pamäte, dokázal reverzným inžinierstvom preskúmať funkcionalitu MCU systému. Prichádza s riešením, ako by bolo možné vypnúť zaznamenávanie týchto údajov úplne. Potrebujete však nielen elektrotechnické, ale aj programátorské znalosti. A zásah do systému, ktorý ovláda prakticky celé auto, by sme určite neodporúčali. Ostáva nám teda čakať, kedy automobilka konečne pod tlakom spotrebiteľov zareaguje.

Tagy

Pokračovať v čítaní