Autosuv.sk

Ostatné

Mazda plánuje spaľovací motor, ktorý bude "čistý" ako elektromotor

Zvýšením tepelnej účinnosti chce Mazda predĺžiť životnosť benzínových motorov. Po započítaní emisií, produkovaných pri výrobe paliva (elektrickej energie alebo benzínu), bude vraj spaľovací motor rovnako "čistý" ako elektromotor.
Mazda plánuje spaľovací motor, ktorý bude "čistý" ako elektromotor

Zvýšením tepelnej účinnosti chce Mazda predĺžiť životnosť benzínových motorov. Po započítaní emisií, produkovaných pri výrobe paliva (elektrickej energie alebo benzínu), bude vraj spaľovací motor rovnako "čistý" ako elektromotor.

Čoraz častejšie sa objavujú hlasy o postupnom konci spaľovacích motorov. Nie celkom s tým súhlasia zástupcovia Mazdy. Japonský výrobca išiel vždy tak trochu vlastnou cestou. Prejavilo sa to, keď väčšina automobiliek začala brať turbo a downsizing za nutnosť pre splnenie papierových emisií. 

Realita ukázala, že zmenšenie objemu motorov pri zachovaní ich výkonu nepomáhalo pri znižovaní reálnych emisií. Svedčí o tom nový prístup automobiliek po zmene spôsobu merania emisií. Zrazu objem motorov začal pomaly rásť. Mazda sa týmto trendom vyhýbala. Aj dnes nájdeme v jej ponuke atmosférické motory s nízkym výkonom v pomere k objemu valcov. Mazda síce získava porovnateľný výkon ako konkurencia, ale objem motora je v prípade Mazdy podstatne vyšší. 

Ukazuje sa, že Mazda ide dnes znovu svojou cestou. Zatiaľ, čo všetci hromadne stavili na elektrickú budúcnosť, japonská automobilka stále verí spaľovacím motorom. V roku 2019 nám predstaví druhú generáciu pohonných jednotiek SkyActiv. Už teraz však rozmýšľa nad treťou generáciou motorov SkyActiv. Mitsuo Hitomi, šéf Mazdy pre motory, sa nechal pre portál Autonews počuť, že automobilka sa sústredí na zvýšenie tepelnej účinnosti spaľovacích motorov. Plánovaný nárast účinnosti o 27 % (na celkových 56 %) a ďalšie zníženie emisií o 25% spraví zo spaľovacieho motora rovnako “čistú“ pohonnú jednotku, ako je elektromotor. Pri hodnotení emisií sa berie do úvahy aj spôsob výroby benzínu a elektrickej energie. 

Podľa kalkulácií Mazdy, pokiaľ sa zoberie do úvahy celková produkcia emisií, sú už dnes niektoré elektromobily “špinavšie“ ako “najčistejšie“ benzínové autá. Mazda zatiaľ nezverejnila časový harmonogram pre nasadenie tretej generácie úsporných motorov SkyActiv. Podľa Hitomiho by však táto technológia mohla výrazne predĺžiť životnosť benzínových motorov. Uvidíme, aká bude realita. Hlavne, keď je Mazda známa tým, že svoje vízie len tak ľahko nevzdáva. Veď sa ani po desaťročiach nevzdala myšlienky využívania rotačného motora, hoci ostala pri jeho vývoji osamotená.

Tagy

Pokračovať v čítaní