Autosuv.sk

Ostatné

Mazda Vision X-Coupe má prelomové zachytávanie CO₂ priamo z výfuku

Mazda Vision X-Coupe prináša prelomovú technológiu Mobile Carbon Capture, ktorá dokáže zachytávať CO₂ priamo z výfuku počas jazdy. Koncept spája rotačný plug-in hybrid, uhlíkovo neutrálne palivo a nový prístup k znižovaniu emisií.
Mazda Vision X-Coupe má prelomové zachytávanie CO₂ priamo z výfuku

Mazda na nedávnom Japan Mobility Show zaujala jedným z najdiskutovanejších konceptov celej výstavy. Mazda Vision X-Coupe okamžite upútala pozornosť svojím emocionálnym dizajnom a kabínou, ktorá pôsobí ako ukážka smerovania značky v najbližších rokoch. Koncept predstavuje ďalší vývoj dizajnového jazyka Kodo – Soul of Motion, no zároveň je technickou demonštráciou toho, ako si Mazda predstavuje budúcnosť mobility s nižšími emisiami.

Plug-in hybrid s rotačným motorom a výkonom 510 koní

Srdcom Vision X-Coupe je plug-in hybridný systém kombinujúci dvojrotorový rotačný turbo motor s elektromotorom a batériou. Sústava poskytuje výkon až 510 PS. V čisto elektrickom režime zvládne vozidlo prejsť 160 km, pričom pri kombinovanom využití spaľovacej jednotky a elektromotora dokáže ponúknuť dojazd až 800 km.

Mazda však nejde iba cestou elektrifikácie. Koncept využíva uhlíkovo neutrálne palivo získané z mikro rias, ktoré v kombinácii s unikátnou technológiou značky na zachytávanie CO₂ dokáže ešte výraznejšie znížiť uhlíkovú stopu počas jazdy.

Mazda Mobile Carbon Capture: zachytávanie CO₂ priamo z výfuku

Jednou z najinovatívnejších technológií, ktoré koncept prezentuje, je Mazda Mobile Carbon Capture. Ide o zariadenie integrované priamo do výfukového systému, ktoré dokáže zachytávať CO₂ z výfukových plynov počas jazdy. Srdcom systému je absorbent vyrobený z pórovitého minerálu zeolit.

Mazda verí, že zachytávanie CO₂ z výfuku je efektívnejšie ako technológie zamerané na filtráciu atmosférického vzduchu, keďže výfukové plyny obsahujú vyššiu koncentráciu oxidu uhličitého. Zachytený CO₂ možno ďalej využiť – napríklad pri podpore rastu plodín alebo pri výrobe špičkových uhlíkových materiálov. Zodpovedá to vízii Mazdy o cirkulárnej spoločnosti do roku 2035.

Testované v pretekárskych podmienkach

Aby Mazda preverila funkčnosť technológie v extrémnych podmienkach, nainštalovala ju do pretekárskeho modelu Mazda Spirit Racing Mazda3 poháňaného biodieslom, ktorý súťaží v japonskej vytrvalostnej sérii Super Taikyu. Počas nedávnych štvorhodinových pretekov na okruhu Fuji dokázal systém po prvýkrát úspešne adsorbovať CO₂ aj v podmienkach vysokého zaťaženia.

Značka plánuje vo vývoji pokračovať aj budúci rok, pričom cieľom je zvýšiť účinnosť zachytávania CO₂ pri reálnej jazde.

Multi-Solution Approach: nie iba elektromobily

Mazda zdôrazňuje, že jej cesta za znižovaním emisií nestojí na jedinom riešení. Paralelne pokračuje vo vývoji mild-hybridov, full-hybridov, plug-in hybridov aj batériových elektromobilov, no zároveň pracuje na zlepšovaní účinnosti spaľovacích motorov, rozvoji uhlíkovo neutrálnych palív a teraz aj na zachytávaní CO₂.

Japonská automobilka sa zaviazala dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 a naplniť cieľe EÚ pre roky 2030 a 2035.

Obrázky

Pokračovať v čítaní