Autosuv

Ostatné

Mercedes predstavil novú hyperobrazovku

Obrovská obrazovka nie je len o zobrazovacej ploche, ale aj o umelej inteligencii.
Mercedes predstavil novú hyperobrazovku

Koncepcia MBUX bola predstavená v roku 2018 v aktuálnej Triede A. Len pred niekoľkými mesiacmi bola v novej Triede S predstavená druhá generácia tohto učenlivého systému. S novým EQS a hyperobrazovkou MBUX, ktorá je pre toto vozidlo k dispozícii na želanie, nasleduje ďalší veľký krok.

Prepája digitálny a analógový svet

Hyperobrazovka MBUX je príkladom zlúčenia digitálneho a analógového dizajnu. Viacero displejov sa zdanlivo plynulo prepája. Do tejto veľkej digitálnej plochy sú integrované analógové ventilačné dýzy, ktoré prepájajú digitálny a fyzický svet. Hyperobrazovku lemuje súvislý plastový predný rám. Jeho viditeľná časť bola upravená vyspelým postupom trojvrstvového lakovania v striebornej farbe. 

Spolujazdec má svoju vlastnú oblasť určenú na zobrazovanie a ovládanie. K dispozícii je až sedem profilov, ktoré umožňujú individuálne prispôsobenie obsahov. Zábavné funkcie displeja spolujazdca sú však počas jazdy dostupné len v rámci zákonných predpisov platných v konkrétnej krajine. Ak sedadlo spolujazdca nie je obsadené, z obrazovky sa stáva len digitálny ozdobný prvok.

Systémy infotainmentu ponúkajú množstvo rozsiahlych funkcií. Na ich ovládanie je často potrebných viacero krokov obsluhy. Na ešte výraznejšie zníženie počtu týchto interakčných krokov vyvinul Mercedes používateľské rozhranie s kontextovo senzitívnym vedomím vďaka umelej inteligencii.

Systém MBUX proaktívne a s podporou umelej inteligencie zobrazuje používateľovi správne funkcie v správnom čase (príklady sú uvedené nižšie). Kontextovo senzitívne vedomie sa neustále optimalizuje podľa zmien okolia, ako aj na základe správania používateľa.

Navigácia je v centre

Mercedes preskúmal spôsob používania prvej generácie systému MBUX. K najčastejším prípadom použitia patrí navigácia, rádio/médiá a telefóny. Navigačná aplikácia je preto s celým rozsahom funkcií umiestnená vždy v centre obrazovky.

Pomocou umelej inteligencie je k dispozícii ponuka viac ako 20 ďalších funkcií, od aktívneho masážneho programu cez pripomienku narodenín až po návrh do zoznamu úloh, ak sú tieto funkcie pre zákazníka relevantné. Vývojári tieto návrhové moduly, ktoré sa navrhujú v takzvanom rozhraní nulovej vrstvy, interne nazvali „magické moduly“.

Štyri príklady použitia. Používateľ môže jediným kliknutím prijať alebo odmietnuť návrh:

  • Ak používateľ každý utorkový večer počas cesty domov telefonuje s určitým priateľom, systém mu v budúcnosti v tomto dni v týždni a k danému času navrhne príslušný hovor. Zároveň sa zobrazí vizitka s kontaktnými informáciami tejto osoby a obrázkom, ak je uložený. Všetky návrhy systému MBUX sú prepojené na profil používateľa. Ak v utorok večer vozidlo EQS riadi niekto iný, toto odporúčanie nebude použité, prípadne systém odporučí iný návrh v závislosti od preferencií tohto používateľa.
  • Ak vodič vozidla EQS v zime pravidelne používa masážnu funkciu, založenú na princípe horúcich kameňov, systém sa tento zvyk naučí a pri zimných teplotách automaticky navrhne túto komfortnú funkciu.
  • Ak používateľ okrem vyhrievania sedadla pravidelne zapína napríklad aj vyhrievanie volantu a ďalších plôch, systém mu tento úkon navrhne, len čo sa aktivuje vyhrievanie sedadla.
  • Na zväčšenie svetlej výšky je možné nadvihnúť podvozok vozidla EQS. Je to užitočná funkcia na strmých vjazdoch do garáží alebo spomaľovacích prahoch na vozovke („spiaci policajti“). MBUX si všíma aj polohu GPS, v ktorej používateľ použil funkciu zdvihnutia podvozka. Keď sa vozidlo znova priblíži k tejto polohe GPS, MBUX samočinne navrhne nadvihnutie vozidla EQS.

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

Viacero detailov hyperobrazovky MBUX sa zdanlivo plynulo spája do seba, čím vzniká klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, predstavuje 2 432,11 cm².

Veľké krycie sklo sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.

Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto Mercedes-Benz toto riešenie nazýva nulová vrstva.

Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.

Dve vrstvy krycieho skla znižujú odrazy a zjednodušujú čistenie. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.

K bezpečnostným opatreniam patria predurčené body zlomu vedľa bočných ventilačných dýz, ako aj päť držiakov, ktoré vďaka svojej voštinovej štruktúre pri náraze cielene povolia.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Prostredníctvom nameraných údajov 1 multifunkčnej kamery a dodatočne aj 1 svetelného snímača sa jas obrazovky prispôsobuje podmienkam okolia.

Zobrazovaciu oblasť spolujazdca je možné individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.

Tagy

Pokračovať v čítaní