Autosuv.sk

Ostatné

Mitsubishi má svoje auto v sieni slávy. Pozrite sa, ktoré to je

Japonská automobilová sieň slávy má nového člena. Pochádza z dielne značky Mitsubishi. Môžeme vám povedať, že auto je pekne staré.
Mitsubishi má svoje auto v sieni slávy. Pozrite sa, ktoré to je

Japonská automobilová sieň slávy má nového člena. Pochádza z dielne značky Mitsubishi. Môžeme vám povedať, že auto je pekne staré.

Prvý japonský sériový automobil. Automobil, ktorý bol určený pre masovú produkciu a napriek tomu sa ho vyrobilo len 22 kusov. Už podľa týchto faktov asi tušíte, že reč nie je o súčasnom vozidle. Značka Mitsubishi včera oznámila, že jedno z jej historických automobilov vstúpilo do Japonskej automobilovej siene slávy. Vraj za prínos, ktorým sa zaslúžila o rozvoj domáceho automobilového priemyslu. Aj keď nebolo vyrobených veľa kusov, technológia ostala. A s ňou prišiel Model A.

Trochu sme naťahovali odhalenie názvu nového člena, lebo sme očakávali dramatickosť. Pokiaľ však nie ste práve milovník historických áut, okrem Modelu T (od Fordu) a zopár ďalších ikonických kúskov, Model A vám pravdepodobne nebude nič hovoriť. No v Japonci by vám o ňom vedeli rozprávať. Prototyp Modelu A začal vznikať v roku 1917 a o štyri roky neskôr sa dostal do sériovej produkcie. Na trhu sa tak objavil 13 rokov po spomínanej ikone, ktorá znamenala míľnik vo svetovom priemysle. V tom japonskom však Model A neznamenal o nič menej.

Model A
Zdroj: Mitsubishi

Luxus japonského modelu mohli vtedajší zákazníci pocítiť hneď. Auto malo sedem sedadiel s oddelenou časťou pre vodiča a bolo určené predovšetkým politikom a významným predstaviteľom. Jeho telo bolo vytvorené rýdzo ručnou prácou pomocou kladív a dlát. Interiér bol do značnej miery čalúnený vlnenými textíliami zo Spojeného kráľovstva. Drevo bolo ošetrené špeciálnym lakom. Motorizácia fascinovala tiež. Benzínový štvorvalec s objemom 2,8 litra a výkonom 26 kW dokázal dostať auto až do rýchlosti 100 km/h. Práve jeho prepych mu zlomil krk.

Nie je ťažké predstaviť si, že po aute, ako je toto, by ste pred 100 rokmi doslova šaleli. No úspech mu aj tak nebol dopriaty. Na vine je až príliš veľký luxus, ktorý Japonci nevedeli vyrobiť efektívne. Ručná práca stála priveľa a konkurencia z Európy a Ameriky bola dravá. Efektivita pásovej výroby Fordu sa medzičasom ešte viac vycibrila a ceny tlačila rapídne nadol. Európa so svojim bohatým priemyslom tiež nezaháľala. Sen o luxusnom japonskom aute sa tak rozplynul.

Najväčšou zaujímavosťou Modelu A je, že nevznikal v automobilke. Jeho prvý kus sa stal skutočnosťou v lodenici, ktorá patrila spoločnosti Mitsubishi Shipbuilding Company. Vzniklo teda v čase, kedy sa Mitsubishi výrobou áut ešte vôbec nezaoberalo. Model A je zároveň jediné auto postavené touto lodiarskou spoločnosťou.

Tagy

Pokračovať v čítaní