Autosuv.sk

Ostatné

Mobileye prezentoval svoje autonómne auto. Na červenú prešlo aj s reportérmi na palube

Pozitívna publicita pre technológie autonómneho riadenia štvrtého stupňa sa razom zvrtla na kritiku potom, ako vozidlo s reportérmi na palube prešlo križovatku na červenú.
Mobileye prezentoval svoje autonómne auto. Na červenú prešlo aj s reportérmi na palube

Pozitívna publicita pre technológie autonómneho riadenia štvrtého stupňa sa razom zvrtla na kritiku potom, ako vozidlo s reportérmi na palube prešlo križovatku na červenú.

Nestalo sa prvýkrát, že nová technológia zlyhala v tej najnevhodnejšej chvíli. Mnoho z nás si pamätá Volvo a jeho systém automatického brzdenia, ktorý mal zabrániť nehode. Švédi pozvali na prezentovanie systému množstvo novinárov, postarali sa o letenky a ubytovanie, aby im nakoniec ukázali, ako vyzerá zlyhanie takéhoto systému v priamom prenose. Publicita bola nakoniec väčšia, ako si Švédi predstavovali.

Teraz sa niečo podobné stalo spoločnosti Mobileye a jej autonómnemu autu. Nové technológie prezentovala pre izraelskú televíznu stanicu Channel 10. Testované auto, vybavené autonómnym riadením štvrtého stupňa, bolo iba niekoľko sto metrov od izraelského sídla spoločnosti, keď s "prehľadom" odignorovalo červenú na semafore a pokračovalo v jazde akoby nič. Podľa portálu Bloomberg za chybou bolo rušenie signálu. Komunikáciu medzi kamerami na streche a procesorom v kufri narušili kamery reportérskeho tímu z Channel 10. Takže aj keď kamera na streche zaznamenala červenú na semafore, vozidlo nespomalilo a pokračovalo ďalej v jazde. Celý incident sa zaobišiel bez následkov na zdraví, či technike.

Mobileye okamžite zareagoval dodatočným zatienením svojich prístrojov pred ostatnými zariadeniami tak, aby nedošlo k rušeniu komunikácie. Aj táto príhoda poodhaľuje, na čo všetko treba myslieť pri vývoji autonómneho riadenia. Pre porovnanie dnes sa v sériových autách používa výlučne autonómne riadenie druhého stupňa, kde je za všetko neustále zodpovedný vodič. Výnimkou je Audi A8, ktoré vo vybraných situáciách ponúka autonómne riadenie tretieho stupňa. V podstate to funguje iba pri pomalej jazde v kolónach. Šofér teoreticky nie je zodpovedný za jazdu, ale musí byť pripravený zasiahnuť a prebrať zodpovednosť, akonáhle ho k tomu auto vyzve. 

Štvrtý stupeň, predvádzaný spoločnosťou Mobileye, dovoľuje šoférovi teoreticky aj spať. Vozidlo má stále volant a pedále, ale vo vytýčenej oblasti (napríklad v zmapovanom areáli, na diaľnici atď.) nevyžaduje zásahy vodiča. Ten preberie riadenie, až keď sa vozidlo dostane na úsek, kde autonómne riadenie zatiaľ nefunguje. V prípade piateho stupňa autonómneho riadenia už auto nepotrebuje pedále a volant a zo šoféra je už len pasažier.

Tagy

Pokračovať v čítaní