
Dizajnéri Škoda Auto sa opäť nechali inšpirovať bohatou históriou značky a vytvorili novodobú podobu legendárnych vozidiel. V štýle dizajnového jazyka Modern Solid tak vznikla aj reinkarnácia modelu Škoda Favorit.
Novodobý pohľad na Škodu Favorit má na svedomý dizajnér značky Ljudmil Slavov. Práca na návrhu Favoritu v duchu Modern Solid mu zabrala asi 120 hodín jeho voľného času.
"Z dnešného pohľadu to vnímam tak, že Favorit vlastne už svojím spôsobom Modern Solid bol. Bolo to technicky aj tvarovo celkom jednoduché auto pre širokú verejnosť," opisuje Ljudmil svoje vnímanie pôvodného vozidla. Práve tento prístup sa premietol do ním skicovanej modernej podoby.
Aj jeho Favorit pre 21. storočie je tvarovo čisté a celkovo jednoduché vozidlo, kompaktné a praktické. Ljudmil pôvodnú myšlienku len trochu rozvinul do podoby crossoveru, už nejde o čistokrvný hatchback. Mal na to dva dôvody: "Išlo mi o to, aby som myšlienku pôvodného modelu aktualizoval do dnešnej doby, keď sú rôzne SUV veľmi obľúbené a u zákazníkov značky Škoda boduje napríklad model Kamiq. Tiež som si povedal, že môj Favorit bude elektromobil, a vyššia stavba uľahčuje umiestnenie batérií do podlahy," vysvetľuje.
Dizajnér nepoužíval aktuálne prvky ako masku Tech-Deck Face. Zameral sa na pôvodné detaily a pracoval s nimi s cieľom posunúť ich ďalej. Výsledkom nemalo byť klasické retro auto, ale moderný model.
V určitom momente potom do projektu prizval svojho kolegu Davida Stingla, s ktorým koncept posunuli do ďalšej fázy. Aj keď výsledok pôsobí oproti prvým skicám skutočne viac ako reálne auto, David Stingl mu pridal množstvo originálnych detailov, ktoré ho odlišujú od predchádzajúcich fáz projektu a zároveň prinášajú zaujímavé funkčné riešenia.
"Jedinečne riešené sú napríklad dvere. Majú jednu spoločnú kľučku zabudovanú v hmote auta a rozdelenú v strede dverí, ktoré sa potom otvárajú proti sebe. Pomáha to čistote vzhľadu," opisuje David jeden z detailov. Nezvyčajným detailom sú napríklad aj kolesá: "Majú jednoduchý tvar, inšpiráciou je spôsob, ako na skiciach kolesá vyznačujeme, keď práve neriešime ich dizajn," spomína David.
Najvýraznejším prvkom štúdie sú svetlomety, ktoré dôvtipne odkazujú na tie pôvodné. To bol vtedy oriešok aj pre Bertoneho, keďže dostal za úlohu použiť už vyvinuté jednoduché lampy, ktoré boli vtedy v Československu k dispozícii a bolo technologicky možné ich vyrábať vo veľkom. Na vtedajšiu dobu veľké svetlomety musel slávny dizajnér zakomponovať do svojho štýlu. A Ljudmil Slavov zase strávil veľa času premýšľaním o tom, ako tento prvok modernizovať.
Výsledkom je riešenie s modernými veľmi úzkymi LED svetlami vpredu aj vzadu. Na ne však nadväzujú čiastočne priesvitné kryty, ktoré svojím objemom zodpovedajú svietidlám pôvodného vozidla.
"Cez kryty môže svetlo vytvárať rôzne vzory, ktorých podobu by si majiteľ mohol nastaviť," opisuje Ljudmil svoju predstavu. Podľa Davida by mohol byť kryt svetlometu sklopný: "Prvok, ktorý je vidieť primárne, slúži na denné svietenie - keď je potrebný klasický reflektor, kryt pred ním sa sklopí," hovorí k funkcii. Nenápadným moderným svetelným detailom je podsvietený mäkčeň v logu Škoda na prednej aj zadnej časti vozidla.
Okrem "civilnej" verzie Ljudmil Slavov vytvoril aj víziu pretekárskeho prevedenia, ktoré odkazuje na vtedajšie úspechy modelu Favorit v rally. To si ponechalo výrazné nárazníky z mäkčeného materiálu, ktoré Ljudmil použil v určitej vývojovej fáze projektu, a ktoré odkazovali na pôvodné plastové nárazníky Favorita.
Zdroj: Škoda