Autosuv.sk

Ostatné

Nissan už tento rok dovolí šoférovi dať ruky dole z volantu, zatiaľ na diaľnici

Systém má podľa očakávania množstvo obmedzení, šofér však nemusí potvrdzovať svoju bdelosť pravidelným dotýkaním sa volantu.
Nissan už tento rok dovolí šoférovi dať ruky dole z volantu, zatiaľ na diaľnici

Systém má podľa očakávania množstvo obmedzení, šofér však nemusí potvrdzovať svoju bdelosť pravidelným dotýkaním sa volantu.

Nissan predstavil novinku z pohľadu technológie autonómnej jazdy. Šoféri vďaka vylepšenému systému ProPilot nebudú musieť držať ruky na volante počas jazdy na diaľnici. Túto možnosť v súčasnosti neponúka žiadne vozidlo. Všetky do jedného po určitom čase vyzvú šoféra, aby položil ruky na volant. Zo sériových vozidiel je v tomto ohľade najodvážnejšie Audi A8, ktoré vo vybraných krajinách ponúka autonómne riadenie tretieho stupňa, ale s veľkým množstvom obmedzení, takže v praxi dá šofér dole ruky z volantu iba za špecifických podmienok pri dopravnej zápche.

Podmienky fungovania u Audi:

  • rýchlosť do 60 km/h
  • jazda po diaľnici alebo viacpruhovej ceste mimo mesta bez chodcov a semaforov/križovatiek – okrem senzorov získava auto informácie aj z mapových podkladov
  • cesta musí byť fyzicky oddelená od protismeru, napríklad zvodidlami a musí mať čiarami vyznačené pruhy
  • kolóna pred autom aj v pruhu vedľa neho (pohybujúca sa približne rovnakou rýchlosťou)

Nissan sa na rozdiel od Audi zameral na jazdu po diaľnici a v tlačovej správe neuvádza rýchlostné obmedzenie fungovania systému, aj keď určite existuje. Zo správy však vyplýva, že systém pri bežných diaľničných rýchlostiach funguje. Tiež má však množstvo obmedzení. Otázkou je, čo ponúka z technického hľadiska navyše oproti vozidlám, ktoré umožňujú autonómnu jazdu druhého stupňa (druhý stupeň vyžaduje pravidelné zásahy do riadenia, čím vodič potvrdí kontrolu nad vozidlom). V Nissane sa už šofér nemusí dotýkať riadenia a pri jazde v rámci jedného pruhu nemusí priebežne zasahovať do riadenia. Stále však musí dávať pozor a v prípade krízovej situácie riadenie prevziať. Podľa poučky ide stále o autonómne riadenie druhého stupňa. Bdelosť vodiča totiž sleduje monitorovací systém - na fotke.

Nissan - monitorovanie šoféra

Pre fungovanie systému je najskôr potrebné zadať trasu do navigácie. Akonáhle sa vozidlo dostane na diaľnicu, tak je schopné prebrať riadenie, o čom informuje vodiča. Okrem údajov z navigácie sa spolieha na zástup senzorov, kontrolujúcich celých 360 stupňov. Autonómne riadenie udržuje auto v jednom pruhu a prispôsobuje rýchlosť okolitej premávke. Ak dobehne pomalšie vozidlo a manéver vyhodnotí ako bezpečný, tak pomocou akustického a grafického upozornenia navrhne šoférovi predbehnutie. Pre odsúhlasenie manévru musí šofér položiť ruky na volant a príslušné tlačidlo. Auto následne plynule prejde do rýchlejšieho pruhu. Pri návrate do pôvodného pruhu vyžaduje opäť potvrdenie od šoféra. Iniciovať zmenu pruhu môže aj šofér položením rúk na volant, súčasne musí aktivovať smerové svetlá. Ak prichádza vozidlo na úsek cesty, kde nie je možné šoférovanie bez rúk na volante, tak je vopred vyzvaný na prevzatie kontroly. Vylepšený systém ProPilot použije Nissan už tento rok v modeli Skyline, ale zatiaľ len na japonskom trhu.

Podmienky fungovania systému Nissan

  • jazda v rámci jedného pruhu po diaľnici a rýchlostnej ceste (musí však spĺňať normy stanovené National Expressway Act.)
  • šofér sleduje premávku a je pripravený zasiahnuť
  • systém nefunguje v tuneloch a na miestach bez GPS signálu
  • rýchlostné obmedzenia - zatiaľ nepoznáme
  • systém nefunguje v okolí mýtnych brán a na miestach zbiehania jazdných pruhov

Vysvetlenie jednotlivých stupňov autonómnej jazdy

Nultý stupeň. Všetko má na starosti šofér.

Prvý stupeň. Môže pomôcť šoférovi v určitých smeroch. Pomáha natočením volantu, alebo prispôsobením rýchlosti. Ide vyslovene o podporu vodiča. Pri pokuse nechať všetko na vozidlo by auto skončilo v priekope v najbližšej zákrute.

Druhý stupeň. Auto vyžaduje od vodiča, aby priebežne zasahoval do riadenia. Poskytne mu však pomoc aspoň dvoch asistenčných systémov (prispôsobenie rýchlosti a točenie volantom). Takže vozidlo dokáže samostatne brzdiť a zrýchľovať, aj prechádzať zákrutami, zároveň sa udrží vo svojom pruhu na diaľnici. Zodpovedný je v každej situácii vodič (dnešné vozidlá s druhým stupňom štandardne zvládnu aspoň jazdu po diaľnici, aj tu však dochádza k chybám a zlým reakciám systému).

Tretí stupeň znamená, že vodič sa nemusí neustále venovať premávke, ale akonáhle ho auto vyzve, musí byť schopný zasiahnuť do riadenia behom niekoľkých sekúnd. Spať za volantom by teda rozhodne nemal, ale môže si popri jazde napríklad prečítať email.

Štvrtý stupeň prináša autonómnu jazdu bez zásahu a bez nutnosti vodiča na palube v určitých oblastiach. Oproti tretiemu stupňu ide o veľký skok. Systém preberá zodpovednosť za vedenie vozidla v konkrétnych oblastiach. Napríklad zvládne plne autonómnu jazdu v areáli priemyselného parku, alebo z letiska do neďalekého hotela. Akonáhle sa nájde, čo len jedna oblasť, kde plne autonómnu jazdu nezvláda, tak nepatrí do najvyššej kategórie - piateho stupňa.

Piaty stupeň. Auto so schopnosťou piateho stupňa autonómnej jazdy už nepotrebuje volant a ani pedále. Zo šoféra sa stáva pasažier.

Tagy

Pokračovať v čítaní