Autosuv.sk

Ostatné

Nová HVO nafta znižuje emisie CO2 až o 95 %

Na novú naftu sú prispôsobené motory Volkswagenu, ale aj nákladných vozidiel DAF. K zníženiu emisií dochádza "od zdroja až po kolesá" (well to wheel).
Nová HVO nafta znižuje emisie CO2 až o 95 % Foto-VW

Volkswagen chce do roku 2030 znížiť svoju uhlíkovú stopu o 40 %. Z tohto dôvodu masívne investuje do elektrifikácie a do konca dekády chce zvýšiť podiel elektrifikovaných áut na celkových ročných predajoch na 70 %. Nie je to však jediná cesta a nie každému motoristovi vyhovuje.

Aj preto chce Volkswagen predĺžiť životnosť naftových motorov pomocou novej generácie biopalív. Všetky naftové motory, dodané od konca júna 2021, sú pripravené na spaľovanie nových biopalív, ktoré znížia množstvo CO2 o 70 až 95 % v porovnaní s klasickou naftou.

"Použitím priateľských palív k životnému prostrediu v schválených modeloch Volkswagen umožňujeme zákazníkom v Európe výrazne znížiť ich emisie CO2 okamžite, ako bude palivo lokálne dostupné. Napríklad použitie parafínovaných palív dáva zmysel špeciálne pre spoločnosti so zmiešanou flotilou elektrických a klasických áut," vysvetlil Prof. Thomas Garbe, šéf Volkswagenu pre benzínové a naftové palivá.

Parafínované palivá sa vyrábajú z biologických zvyškov a odpadového materiálu ako hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej (HVO). Rastlinné oleje sú vďaka reakcii s vodíkom premenené na uhľovodíky a môžu byť pridané v akomkoľvek množstve do paliva. Môžu však byť použité aj ako 100 % palivo bez nutnosti pridávania do nafty.

Na výrobu môžu byť použité rastlinné oleje ako repkový olej , ale maximálny benefit pre životné prostredie je dosiahnutý, ak je palivo vyrobené z biologických zvyškov a odpadu (napr. použitý kuchynský olej).

Nová generácia HVO palív je už k dispozícii pod rôznymi obchodnými značkami:

    A.R.E diesel
    NEXTBTL
    HVO

Používať novú bionaftu môžu napríklad aj nákladné vozidlá spoločnosti DAF. Súčasná generácia modelov DAF dokáže jazdiť na HVO bez technických úprav alebo zníženia výkonu vozidla. „Od zdroja až po kolesá“ (well to wheel) môže HVO viesť k zníženiu emisií CO2 o 90 %, uvádza na svojej stránke DAF. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií bionafty nemá výroba HVO vplyv na výrobu potravín, aj preto sa holandský výrobca podľa vlastných vyjadrení rozhodol pre využitie HVO palív.

Na trhu sú zatiaľ viac rozšírené palivá spĺňajúce normu EN590, do ktorých je parafínovaná nafta pridávaná. Tieto palivá môžu byť použité aj v starších motoroch. Medzi ne patrí:

    Diesel R33
    V-Power Diesel
    OMV MaxMotion
    Aral Ultimate Diesel

Okrem toho sa Volkswagen spolieha aj na nové e-palivá. Tie vznikajú výrobou syntetického plynu z rôznych zdrojov, ktorý je potom premenený na štandardnú naftu pomocou Fischer-Tropschovho procesu.

Zdroj: Volkswagen a DAF

Tagy

Pokračovať v čítaní