Autosuv.sk

Ostatné

Nový dvojstupňový pohon vylepší vlastnosti elektromobilov

Spoločnosť ZF nám počas prezentácie predviedla nový dvojstupňový pohon pre elektromobily. Tie vďaka nemu zlepšia akceleráciu v mestských aj diaľničných rýchlostiach a zároveň si predĺžia dojazd na jedno nabitie.
Nový dvojstupňový pohon vylepší vlastnosti elektromobilov

ZF je v automobilovom priemysle známy pojem. Nemecká spoločnosť je na Slovensku zastúpená až v piatich mestách. Nám bola známa najmä ako dodávateľ prevodoviek do BMW, v súčasnosti podpísala veľký kontrakt aj s koncernom FCA.

Počas prezentácie v nemeckých Drážďanoch nám predviedla niekoľko svojich technologických noviniek, ktoré postupne na našej stránke bližšie popíšeme. Prvou z nich je nová dvojstupňová prevodovka pre elektromobily. Elektrické vozidlá dnes štandardne využívajú 1-stupňovú prevodovku, aj preto sú až na výnimky pomerne jednoúčelové. Ak vynikajú zrýchlením v meste, tak potom majú nižšiu maximálnu rýchlosť, pri diaľničnej prevádzke ich spotreba rýchlo rastie a dojazd prudko klesá. 

Práve v tomto má zásadnú výhodu priniesť dvojstupňová prevodovka. Maximálnu rýchlosť pri použití rovnakého elektromotora dokáže teoreticky posunúť z úrovne 160 km/h až na 215 km/h. O približne 10 % sa skráti čas pri akcelerácii z rýchlosti 80 na 120 km/h a rovnaké zlepšenie badať aj v meste pri šprinte z 0 na 50 km/h. Ešte väčší rozdiel je možné dosiahnuť pri zrýchľovaní nad 120 km/h. Tieto čísla vychádzajú z prototypu elektromobilu, na ktorom ZF porovnávalo jedno a dvojstupňovú prevodovku.

ZF - dvojstupňová prevodovka

Ďalšou veľkou výhodou dvojstupňovej prevodovky má byť predĺženie dojazdu. Vhodnou kombináciou nastavenia elektromotora v spojení s novinkou ZF ho možno predĺžiť o 5 %. Na prvé počutie sa nám to zdalo málo, ale má to ekonomický zmysel. Kým mali elektromobily nižší dojazd (pre ľahšie počítanie rátajme s hodnotou 100 km), tak získali iba 5 km navyše. Pri dojazde 500 km už prinesú 25 km, pri dojazde 1 000 km teoreticky až 50 km navyše.

Hlavnou ekonomickou výhodou podľa ZF je, že v konečnom dôsledku nemusí automobilka len naťahovať dojazd elektromobilu, ale môže namiesto toho zmenšiť batériu. Menšia batéria s dvojstupňovou prevodovkou je podľa ZF lacnejší variant, ako väčšia batéria s jednostupňovou prevodovkou.

Na našu otázku, či sa dočkáme aj troch, alebo viacej stupňov sme dostali jednoznačnú odpoveď. Prínos tretieho stupňa k dojazdu je výrazne nižší ako päť percent, ktoré priniesol druhý stupeň. Z tohto dôvodu to môže mať v súčasnosti ekonomický zmysel napríklad pri ťahačoch, ale nie pri osobných autách.

Poslednou oblasťou, kde zlepší dvojstupňová prevodovka vlastnosti elektromobilu, sú jeho pracovné schopnosti. Zdolávanie prudkých stúpaní, prípade ťahanie ťažkých prívesných vozíkov by mal byť pre elektromobil s dvojstupňovou prevodovkou ľahším sústom.

ZF

Nová prevodovka je súčasťou kompaktného dvojstupňového pohonu. Jeho základným kameňom je elektromotor s výkonom 140 kW.  Prevodovku však možno kombinovať s elektromotormi až do výkonu 250 kW.

Radenie prevodového stupňa má byť rýchle (nemali sme zatiaľ možnosť vyskúšať v praxi - pozn.red.). Prvý stupeň je určený pre jazdu v meste, druhý, radený približne pri rýchlosti 70 km/h má využitie mimo mesta. Zmena prevodového stupňa môže byť prepojená s digitálnymi mapami a GPS.

Zohľadnenie topografie na diaľniciach a pri diaľkových cestách dokáže radenie zefektívniť. Podobnú technológiu využíva BMW v spojení s automatickými prevodovkami ZF už dlhšie. Nový 2-stupňový pohon ZF oficiálne odprezentuje v septembri, počas autosalónu vo Frankfurte.

Tagy

Pokračovať v čítaní