Autosuv.sk

Ostatné

Nový hasiaci systém pre elektromobily je bezpečnejší a efektívnejší

Na uhasenie elektromobilu treba s novým hasiacim systémom od rakúskej spoločnosti Rosenbauer výrazne menej vody. Hasenie navyše prebieha z bezpečnej vzdialenosti.
Nový hasiaci systém pre elektromobily je bezpečnejší a efektívnejší

Hasiči dnes musia čeliť novým výzvam, najmä pri hasení elektromobilov. Prichádzajú preto s rôznymi postupmi. V minulosti sme už priniesli správu o holandských hasičoch, ktorí namiesto tradičného spôsobu hasenia utopili v nádrži s vodou elektrifikované BMW. Zaujímavým riešením pre zabránenie širenia požiaru a zníženia teploty vozidla sú aj špeciálne protipožiarne plachty.

Nový hasiaci systém teraz navrhla pre elektromobily rakúska spoločnosť Rosenbauer, ktorá sa radí medzi troch najväčších svetových výrobcov hasičských vozidiel a hasičskej techniky. Systém sa skladá z dvoch hlavných častí - hasiacej jednotky a riadiacej jednotky. Hlavným prínosom je bezpečnosť hasičov pri zásahu, ale aj vyššia efektivita hasenia.

Hasiči pri zákroku prisunú hasiacu jednotku k autu, ideálne umiestnenie je priamo pod autom, pokiaľ je vozidlo na všetkých štyroch kolesách a situácia to umožňuje. Umiestniť ju však možno aj do interiéru prípadne do kufra, alebo na vozidlo v prípade, že je prevrátené. Hasenie sa spúšťa už pomocou riadiacej jednotky, ktorá je v bezpečnej vzdialenosti (približne 8 m) od auta. Hasiči tak riskujú oveľa menej a väčšinu času strávia ďalej od vozidla.

Tryska hasiaceho systému sa následne vpichne až do batérie, prejde do nej podobne ako kopija cez brnenie. Vyvinie pritom silu niekoľkých ton. Po vniknutí do batérie zaleje voda z trysky kompletne celú batériu a schladí ju. Spotreba vody pri chladení batérie je podstatne nižšia ako pri tradičnom hasení. Podľa spoločnosti Rosenbauer hasičom vystačí na uhasenie požiaru nádrž hasiaceho auta. Objem nádrže hasičských áut sa pohybuje približne od 700 l do 10 000 l. Pre porovnanie pri dávnejšej nehode Tesly v Texase minulu hasiči až 120 000 l vody.

Po schladení batérie na bezpečnú teplotu ostáva hasiaci systém na mieste a možno ho v prípade potreby opätovne aktivovať aj počas prevozu. Rakúska spoločnosť systém predstavila začiatkom októbra. Má za sebou množstvo testov s rôznymi typmi batérie a objednať ho možno už dnes. K zákazníkom sa prvé kusy dostanú začiatkom budúceho roka.

Zdroj: Rosenbauer

Obrázky

Pokračovať v čítaní