Autosuv.sk

Ostatné

Nový patent Toyoty: Volant signalizuje vybočenie z jazdného pruhu

Toyota prichádza s novým nápadom na ďalšie zlepšenie funkčnosti systémov aktívnej bezpečnosti.
Nový patent Toyoty: Volant signalizuje vybočenie z jazdného pruhu  Toyota - ilustračné foto

Japonci veria, že zvukové a svetelné signály bežne používané v systémoch varovania pred opustením jazdného pruhu nemusia byť jedinou možnosťou, ako upozorniť vodiča. Preto prišli s nápadom, aby signál o neúmyselnom prekročení prerušovanej alebo súvislej čiary vodič prijímal z volantu. Toyota nedávno predložila toto riešenie na americký patentový úrad.

Zvukové a svetelné signály, vydávané modernými systémami aktívnej bezpečnosti, nie sú vždy optimálnym riešením – niektorých vodičov môžu rozptyľovať alebo znervózňovať. To inšpirovalo inžinierov Toyoty, aby hľadali iné, lepšie riešenie.

A dospeli k  novej možnosti – Toyota navrhuje do volantu nainštalovať body, ktoré sa môžu rozširovať a zmenšovať v závislosti od signálov dodávaných snímačmi systému Lane Departure Alert. Ak jazdec vybočí do iného jazdného pruhu, priemer bodu na volante sa zväčší alebo zmenší, aby túto skutočnosť signalizoval a súčasne sa aktivuje systém obnovy jazdnej dráhy. Skrátka, pri tomto systéme optimálna šírka bodu na volante indikuje správne umiestnenie v jazdnom pruhu a jeho zúžený priemer na príslušnej strane volantu signalizuje, že auto opustilo svoj jazdný pruh.

Úlohou systému je pomáhať aj pri zdolávaní zákrut.  Ak vodič neotočí volantom dostatočne silno na to, aby prešiel zákrutou, systém sa aktivuje zmenšením bodu na príslušnej strane, aby primäl vodiča skorigovať dráhu vozidla.

Dôležité detaily

Prihlásenie patentu neznamená, že automobilka toto riešenie aj implementuje. Značka ho zatiaľ mieni testovať. Či sa signalizácia nebezpečenstva na ceste volantom uchytí, ukáže až čas. Ide však o zaujímavý nápad, ktorý ukazuje, že Toyota vylepšuje svoje bezpečnostné systémy v duchu Kaizen – nielen investíciami do hlavného prúdu výskumu automatizácie jazdy založenej na stále pokročilejších senzoroch, softvéri a umelej inteligencii.

Dôležité sú aj inovatívne nápady pre detaily, ktoré ovplyvňujú efektivitu bezpečnostných systémov a komfort ich používania.

Systémy aktívnej bezpečnosti

Systém Toyota Safety Sense, vrátane asistenta varovania pred neúmyselným vybočením z jazdného pruhu (LDA), je vo vozidlách Toyota dostupný od roku 2015. O rok neskôr debutovala druhá generácia, v ktorej LDA získalo aj funkciu návratu auta do správneho jazdného pruhu. K dispozícii je tiež asistent sledovania jazdného pruhu (LTA), ktorý udržuje vozidlo v jeho strede, v priamom smere aj v zákrutách, prostredníctvom ovládacích prvkov riadenia a adaptívneho tempomatu. Novinkou bol aj inteligentný adaptívny tempomat (IACC), ktorý získal funkciu prispôsobenia rýchlosti  limitom na dopravných značkách so súhlasom vodiča.

V roku 2020 debutoval spolu s novým Yarisom systém Toyota Safety Sense 2.5, v ktorom asistent udržiavania v jazdnom pruhu získal funkciu Lane Departure Alert s miernymi zásahmi do systému riadenia, aby sa auto vrátilo do správneho jazdného pruhu. Systém rozpozná biele a žlté dopravné značenie aj okraj vozovky. Ak má problémy s detekciou značenia na ceste – keď je vyblednuté alebo pokryté dažďom - riadi auto podľa dráhy vozidla idúceho vpredu na základe údajov z kamery a radaru.

Zaujímavou funkciou udržiavania v jazdnom pruhu, ktorú zaviedol systém Toyota Safety Sense 2.5, je posilňovač riadenia v prípade nebezpečenstva kolízie. Ak je na ceste prekážka, ktorej sa treba vyhnúť, napríklad chodec alebo auto na kraji vozovky, pomôže vykonať manéver tak, aby sa vozidlo dostalo do protismerného pruhu čo najmenej, alebo vôbec neopustilo svoj jazdný pruh.

Najnovšia verzia tretej generácie systémov Toyota Safety Sense, ktorá dostala nový názov T-MATE, debutuje na trhu v tomto roku. T-MATE bude po prvý raz k dispozícii na predaj s elektrickou Toyotou bZ4X. Tento balík predstavuje niekoľko nových systémov vrátane predchádzania kolíziám s vozidlami prichádzajúcimi v protismere, detekcie blížiacich sa vozidiel na križovatkách, systému výstrahy pred vozidlami zapájajúcimi sa do jazdného pruhu, asistenta obmedzenia zrýchlenia pred predbiehajúcim autom pri nízkej rýchlosti a systém núdzového zastavenia vozidla (EDSS).

Navyše, nasledujúce roky po kúpe auta budú bezpečnostné systémy T-MATE so súhlasom vodiča neustále aktualizované a rozširované o nové funkcie. Budú ich realizovať online prostredníctvom zabudovaného bezdrôtového internetu vo vozidle, bez toho, aby bolo potrebné navštíviť autosalón Toyota.

Tagy

Pokračovať v čítaní