Autosuv.sk

Ostatné

Od Peugeotu 202 po 3008. História spolupráce s francúzskymi žandármi

Po modeloch Peugeot 5008 v roku 2021, zadali francúzske ozbrojené a poriadkové zložky Gendarmerie Nationale objednávku na 395 kusov plug-in hybridných modelov 3008. Ide o ďalšie prepojenie v dlhej histórii spolupráce automobilky Peugeot a Gendarmerie Nationale.
Od Peugeotu 202 po 3008. História spolupráce s francúzskymi žandármi Peugeot 403

Na konci 40. rokov, v povojnových zmätkoch, pretvárala Gendarmerie Nationale svoj vozový park, ako sa len dalo, a to získavaním automobilov z odboja, alebo využívaním toho, čo zostalo z vozového parku armády.

Úplne prirodzene boli súčasťou brigád prvé modely Peugeot 202, 302 a 402, avšak iba v limitovanom množstve a najčastejšie v čiernej farbe. V skutočnosti sa dnes slávna a obávaná modrá farba Gendarmerie Blue stala štandardom až v rokoch 1969/1970.

Pred SUV to boli kombíky

Od 50. rokov 20. storočia začali ozbrojené sily Gendarmerie Nationale lepšie koordinovať nákupy svojho vybavenia a začali zadávať rozsiahle objednávky na vozidlá. To bol začiatok dlhej histórie spolupráce so značkou Peugeot, pričom najčastejšie sa využívali modely s karosériou kombi.

Najmä v novovytvorených brigádach dopravnej polície vo Francúzsku, ktoré vstúpilo do rokov rozmachu, slúžilo ako prvé žandárske vozidlo predovšetkým kombi 203 (výkon 31 kW/42 k, 4-stupňová manuálna prevodovka, maximálna rýchlosť 120 km/h, spotreba 8 l/100 km). Potom sa do žandárskych služieb hlásili kombi modely každé desaťročie: 403, 404, 204, 304, 305, 504, 505 a 306... až do príchodu novej generácie vozidiel, ktoré spájajú ešte praktickejší a veľkorysejší priestor interiéru s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami: Gendarmerie sa rozhodla pre Peugeot Expert, predchodcu modelov 5008 a čoskoro rozšíri jej rady aj model 3008 Hybrid.

Peugeot 304

Dôstojnícke sedany

Okrem týchto veľkopriestorových vozidiel sa história spolupráce automobilky a žandárov týkala aj mnohých ďalších modelov, počnúc modelmi ako 205 a 206, z ktorých mnohé slúžili v brigádach či 306, ktoré väčšinou používali diaľničné hliadky. Treba spomenúť aj všetky sedany 203, 403, 305 alebo 505, ktoré boli ako služobné vozidlá vyhradené pre dôstojníkov a neboli v klasickej žandárskej modrej farbe, ale čiernej alebo sivej.

Špeciálne modely

Polícia, ktorá je zodpovedná za bezpečnosť územia v celej jeho rozmanitosti, čo zahŕňa cesty, diaľnice, hory, vidiek vo všetkých jeho častiach (metropolitné Francúzsko, zámorské územia), musela prispôsobovať aj svoj vozový park. Nevyhnutné teda bolo získať špeciálne a niekedy aj nezvyčajné modely.

Francúzski motoristi si z 80. a 90. rokov pamätajú na Brigades Rapides d'Intervention (Brigády rýchleho zásahu) a ich modely Peugeot 405 T16 s výkonom 147 kW (200 k) a 306 S16 s výkonom 123 kW (167 k), ktoré operovali na francúzskych diaľniciach.

Ďalšími vozidlami, ktoré si široká verejnosť tiež pamätá, sú modely 203, 403, 404, 504 a potom 505 kombi v Garde Républicaine, ktoré zodpovedali za bezpečnosť cyklistických pretekov Tour de France. Menej slávny, no rovnako užitočný tucet vanov Peugeot 806 slúžil v 90. rokoch na sprevádzanie konvojov s jadrovým materiálom.

Aby bolo možné zasahovať vo všetkých typoch terénu, vrátane toho najťažšieho, mala Gendarmerie Nationale vždy flotilu vozidiel s pohonom 4 × 4. V 80. rokoch žandárstvo nazrelo do možností a ponuky francúzskej armády a rozhodlo sa pre modely Peugeot P4 určené najmä pre mobilné žandárske tímy. V zámorských územiach umožnili žandárom cestovať po tých zlých cestách modely typu kombi 504 a 505 4 × 4 pripravované spoločnosťou Dangel. Nakoniec, v roku 2004, dostali niektoré brigády zopár vzácnych exemplárov modelu 206 s pohonom všetkých štyroch kolies upravených firmou FAM.

Od 40. rokov 20. storočia slúžili modely na prepravu mužov a žien slúžiacich v žandárstve, ako aj ich zvierat. Na prepravu koní Republikánskej gardy sa používali vozidlá Peugeot J7, neskôr modely Expert vo verziách dodávka. Čo sa týka brigád so psami a psovodmi, tie sa mohli spoľahnúť na kombi modely 203 a 504, v neskoršom období si zvolili modely Partner, Boxer alebo Bipper, ktoré boli považované za praktickejšie ako tradičné kombi.

Tagy

Pokračovať v čítaní