Autosuv.sk

Ostatné

Pneumatiky budúcnosti sú bližšie k sériovej výrobe

Michelin Uptis, pneumatiky bez vzduchu si mohli vyskúšať už aj zástupcovia zo širokej verejnosti. Na trh sa dostanú v roku 2024.
Pneumatiky budúcnosti sú bližšie k sériovej výrobe

O pneumatikách bez vzduchu sme už na našej stránke informovali viackrát. V roku 2019 sme sa dozvedeli o pneumatikách Michelin Uptis, ktoré sú na rozdiel od konkurenčných pneumatík bez vzduchu určené aj pre osobné autá. V septembri tohto roku Michelin pneumatiku ukázal na autosalóne IAA v Mníchove a po prvýkrát ju nechal vyskúšať aj náhodným jedincom zo širokej verejnosti.

Michelin podal 50 patentov

Pneumatika je bez bočníc, ale Cyrille Roget, technický riaditeľ Michelinu, sa nechal počuť, že ju možno vyrábať aj s bočnicami a je to len otázka dizajnu. Namiesto vzduchovej výplne sa pod povrchom ukrýva sklolaminátová štruktúra. Michelin si celú technológiu chráni 50-timi patentami. Hlavnou výhodou novej pneumatiky je odolnosť voči defektom a poškodeniu. Podľa Michelinu totiž až 20 % (teda až 200 miliónov) pneumatík ročne skončí svoju životnosť predčasne, kvôli ťažkému poškodeniu.

V súčasnosti sa Michelin Uptis nachádza v testovacej fáze. Od začiatku vývoja prešlo 10 rokov a na trh by mala byť uvedená v roku 2024. Predávať sa bude v jednom kuse ako celé koleso. K zákazníkom sa dostane vyvážená priamo z fabriky. Michelin ju chce predávať najmä fleetovým zákazníkom, automobilkám a zákazníkom v rozvojových krajinách, kde je defekt a poškodenie častejším javom.

Problémom môže byť hluk

Podľa názoru youtubera Mr JWW vo videu nižšie nie je prvý dojem z jazdy rozdielny oproti klasickým pneumatikám. Cyrille Roget z Michelinu dodal, že auto obuté do nových pneumatík Uptis reaguje rýchlejšie na zatočenie volantu.

Michelin nie je jediným, kto vyvíja bezvzduchové pneumatiky. Technológii sa venuje napríklad aj Continental. V roku 2017 jeho vtedajší šéf vývoja Gerrit Bolz, videl aj problémy tohto typu pneumatík, ktoré sa mali dotýkať hlučnosti a pruženia. Vývoj však ide dopredu a do akej miery sa dokáže nový typ pneumatík presadiť na trhu, sa dozvieme už o niekoľko rokov.

 

Tagy

Pokračovať v čítaní