Autosuv.sk

Ostatné

Podujatie Mille Miglia bolo o rýchlosti, dnes je o elegancii veteránov

Mille Miglia patrilo medzi najznámejšie vytrvalostné preteky, ktoré si neraz vyžiadali daň na ľudských životoch. Dnes je hlavne o elegancii a kráse historických vozidiel.
Podujatie Mille Miglia bolo o rýchlosti, dnes je o elegancii veteránov

Mille Miglia patrilo medzi najznámejšie vytrvalostné preteky, ktoré si neraz vyžiadali daň na ľudských životoch. Dnes je hlavne o elegancii a kráse historických vozidiel.

Podujatie Mille Miglia patrilo počas troch dekád medzi najťažšie vytrvalostné preteky na svete. Tradične sa jazdilo v Taliansku a víťazstvo na ňom bolo veľmi cenené. Táto kapitola bola uzavretá v roku 1957, kedy zvíťazil Talian Peiro Taruffi na Ferrari 315 S. Dôvodom pre koniec Mille Miglia, tak ako ho svet dovtedy poznal, boli dve tragické nehody. Zlé svetlo na celé podujatie vrhla najmä tá prvá. Španielsky jazdec Alfonso de Portago so spolujazdcom Edmundom Nelsonom havaroval na Ferrari 335 S. Okrem posádky prišlo o život ďalších deväť divákov pri trati, z toho päť detí. Dôvodom nehody bola snaha Španiela o víťazstvo za každú cenu a odklad výmeny pneumatík. Práve zničené pneumatiky boli dôvodom havárie. V rokoch 1927 až 1957 prišlo pri podujatí o život 56 ľudí.

Najrýchlejší bol rok 1955

Rekordným z pohľadu rýchlosti ostal rok 1955. Stirling Moss vtedy triumfoval na Mercedese 300 SLR. Trať dlhú 1597 km zvládol za 10 hodín, 7 minút a 48 sekúnd priemernou rýchlosťou 157,650 km/h. Na druhom mieste skončil s 30 minútovou stratou slávny pretekár F1, Juan Manuel Fangio.

Po roku 1957 pokračovalo Mille Miglia ako rely jazda s dodržiavaním rýchlostných limitov. Výnimkou bolo niekoľko rýchlostných skúšok, ktoré sa šli naplno. Tento formát vydržal len štyri roky.

Nasledovala dlhá prestávka až do roku 1977, kedy sa Mille Miglia vrátilo tak, ako ho poznáme v podstate dodnes. Ide o prehliadku historických automobilov a nie hocijakých. Zúčastniť sa môžu len vybrané vozidlá. Podmienkou je, že sa rovnaký typ auta zúčastnil, alebo aspoň splnil registračné formality, na jednom z podujatí Mille Miglia medzi rokmi 1927-1957. Pohľad na slávne preteky sa tým výrazne zmenil. Kým kedysi išlo o rýchlosť a prvenstvo, dnes je dôležitejšia elegancia a krása vozidiel minulosti.

BMW na Mille Miglia
BMW

Veľké víťazstvo si pripomína BMW

Tohtoročná edícia sa začala tlačovou konferenciou 16. mája a potrvá do nedele 21.5. Medzi 450 historickými športovými vozidlami sa predvedie BMW 328. Nemecká automobilka si tým pripomína víťazstvo v triede do 2000 cm3 na Mille Miglia z roku 1938 a ešte triumfálnejšie celkové víťazstvo z roku 1940. Zabezpečili ho Fritz Huschke von Hanstein a Walter Bäumer. S BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé vtedy porazili aj výkonnejšie vozidlá.

Trojica ďalších BMW 328 obsadila tretie, piate a šieste miesto a tým zaistila nemeckej automobilke aj tímové prvenstvo. Inšpirujúci na tomto víťazstve je fakt, že BMW nevyhralo vďaka sile motora, ale optimalizácii hmotnosti, odporu vzduchu, spoľahlivosti a výbornej ovládateľnosti. V tohtoročnej edícii Mille Miglia sa zúčastňuje šesť vozidiel BMW 328 vrátane BMW 328 Mille Miglia Roadster z roku 1939.

Tagy

Pokračovať v čítaní