Autosuv.sk

Ostatné

Ponorné chladenie batérie skrátilo nabíjanie na polovicu

TotalEnergies Lubrifiants vyvinulo dielektrickú chladiacu kvapalinu vhodnú na ponorné chladenie batérie. Výsledkom je vyššia bezpečnosť a rýchlejšie nabitie.
Ponorné chladenie batérie skrátilo nabíjanie na polovicu

Francúzska spoločnosť TotalEnergies Lubrifiants sa už dlhšie zaoberá vývojom chladiacej kvapaliny, ktorá by bola vhodná na ponorné chladenie batérií elektromobilov. Štandardne sú jednotlivé články batérie namontované na chladiči, cez ktorý prúdi chladiaca kvapalina, a tá tak neprichádza priamo do kontaktu s článkami batérie.

Z hľadiska chladenia je oveľa efektívnejšie ponoriť články batérie priamo do tekutiny, a takto odvádzať teplo priamo z ich povrchu. Na to však treba špeciálnu dielektrickú kvapalinu, teda kvapalinu ktorá nevedie elektrický prúd a vďaka tomu nedochádza ku skratom.

Výsledkom vývoja v TotalEnergies Lubrifiants je kvapalina s názvom "Cell-Shield". Už v roku 2022 ju spoločnosť otestovala na plug in hybridnom Volve XC90. Prinieslo to viacero pozitív ako lepšie chladenie, rýchlejšie nabíjanie a zvýšenie bezpečnosti.

Tento rok Francúzi namontovali ponorne chladenú batériu do plne elektrického Renaultu Mégane E-Tech. Ponorné chladenie lítiových batérií považuje spoločnosť TotalEnergies Lubrifiants za optimálne riešenie požiadaviek ultrarýchleho nabíjania, pretože spĺňa výzvy novej generácie elektromobilov tým, že umožňuje znížiť veľkosť a hmotnosť batérie a zvýšiť dojazd.

Na demonštračnom vozidle Mégane E-Tech bolo možné skrátiť čas nabíjania na polovicu a zvýšiť dojazd vozidla o 6 %. Tu sa potvrdilo, že ponorné chladenie odstraňuje obmedzenia spojené so zahrievaním lítiových článkov.

Veľkým benefitom ponorného chladenia je zvýšenie bezpečnosti elektromobilov pred vznikom požiaru. Ponorenie batériových článkov do kvapaliny totiž výrazne znižuje riziko reťazovej tepelnej reakcie, ktorá robí z elektromobilov ťažko uhasiteľné vozidlá.

Pokračovať v čítaní