Autosuv.sk

Ostatné

Pozrite si, ako z pneumatiky vyčítať jej vek (archív)

Onedlho nás opäť čaká obdobie prezúvania pneumatík, s čím sú spojené aj nákupy nového obutia. Pri nákupe je dôležité poznať niekoľko údajov, aby vodič vybral tie správne.
Pozrite si, ako z pneumatiky vyčítať jej vek (archív)

Onedlho nás opäť čaká obdobie prezúvania pneumatík, s čím sú spojené aj nákupy nového obutia. Pri nákupe je dôležité poznať niekoľko údajov, aby vodič vybral tie správne. Smerodajné pre výber správnej pneumatiky sú údaje v technickom preukaze vozidla – obdobné informácie ako rozmer, nosnosť, maximálna povolená rýchlosť či vek pneumatiky, môžeme tiež jednoducho vyčítať z jej bočnice.

Pri kúpe novej pneumatiky by vodiči nemali opomenúť nápisy na bočnici pneumatiky. Pre bežného spotrebiteľa nie je dôležité poznať všetky, no niektoré z nápisov sú podstatné práve pri kúpe nových pneumatík. Azda najdôležitejším faktorom pri výbere pneumatiky je jej rozmer. Rozmer pneumatiky je možné prečítať na jej bočnici alebo v používateľskej príručke vozidla. 

Prvé tri čísla označujú šírku prierezu pneumatiky. Tento údaj je uvedený v milimetroch a označuje rozmer od vnútornej bočnice po vonkajšiu bočnicu pneumatiky.

Výška bočnice je vyjadrená v % šírky prierezu a nazýva sa profilové číslo alebo profil. Ďalší dôležitý údaj vpravo od typu konštrukcie je priemer ráfika, ktorý je meraný v palcoch. Písmeno R označuje, že pneumatika má radiálnu konštrukciu, čo znamená, že vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo k obvodovej kružnici. Keďže pneumatiky nenakupuje každý rok, alebo sme auto so sadou pneumatík už kúpili, odporúčame kontrolu rozmerov s technickým preukazom.

Aký je reálny vek pneumatiky? 

Dôležité sú aj čísla s označením DOT, vďaka ktorým vodič zistí, kedy bola pneumatika vyrobená. Údaj je vo formáte týždeň - rok. Podľa prieskumu spoločnosti Continental až 74% slovenských vodičov kontroluje pri kúpe vek pneumatiky, pričom 4/5 z nich vedia tento údaj vyčítať priamo z nej.

Ak je aj pneumatika staršia, netreba sa obávať, podmienkou je však dodržanie správneho skladovania. „Množstvo interných testov, ktoré sme v uplynulých rokoch uskutočnili, potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a pneumatikou, vyrobenou pred 5 rokmi. Rozdiely sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne 5 rokov,“ hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum s.r.o. 

„Predajcovia musia pri skladovaní dôsledne dodržiavať stanovené podmienky, preto nie je vek rozhodujúcim faktorom pre nákup nových pneumatík. Vďaka správnemu uskladneniu vydržia nepoužité plášte niekoľko rokov ako nové. Continental garantuje, že takéto pneumatiky všetkých koncernových značiek majú aj po piatich rokoch rovnaké vlastnosti, ako tie práve vyrobené. Záručná doba je rovnaká ako pri akomkoľvek inom spotrebnom tovare - aj pri našich plášťoch sú to dva roky a začína plynúť dátumom nákupu bez ohľadu na dátum výroby,“ hovorí Magda Nagy, riaditeľka divízie marketingu Continental Barum s.r.o.

Maximálna rýchlosť a zaťaženie

Index nosnosti predstavuje najvyššie možné zaťaženie (v kg), ktoré vaša pneumatika znesie. Tento údaj sa vzťahuje na maximálnu rýchlosť použitia, ktorá je taktiež na bočnici pneumatiky označená písmenom, v prípade H je to 300 km/h. Pneumatika, ktorá má označenie 85H môže teda pri rýchlosti 300 km/h mať maximálne možné zaťaženie 2460 kg (index nosnosti x4 pneumatiky). Na zistenie týchto údajov je potrebné nahliadnuť do tabuliek rýchlostných a záťažových indexov.

V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo EXTRA LOAD, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má posilnenú bočnicu, aby mohla viac uviezť a tiež má zosilnený celý podklad behúňa a uloženie dezénových blokov. Tieto pneumatiky sú mimoriadne vhodné pre obľúbené vozidlá SUV.

Výhodou pneumatík s väčšou kapacitou zaťaženia ako možnej alternatívy štandardných pneumatík je tá, že ponúkajú väčší rozsah maximálneho zaťaženia. Disponujú tiež lepšou ochranou proti mechanickému poškodeniu. Ak radi jazdíte po teréne alebo pravidelne jazdíte po horských oblastiach s naloženým autom, XL pneumatiky sú vždy lepšou voľbou.

Z údajov na pneumatike vyčítať všetko dôležité

V okolí označenia rozmeru sa nachádzajú aj ďalšie písmená, ktoré určujú, pre aké vozidlo je pneumatika vhodná. Písmeno P označuje pneumatiku pre osobné vozidlá (passenger), pre ľahké úžitkové vozidlá je toto označenie LT (light truck) alebo písmeno C (cargo, commercial).

Ak má pneumatika asymetrický behúň, je na pneumatike označenie Outside, čo znamená, že musí byť nazutá tak, aby táto strana bola zvonku auta. Smerový behúň je zas označený nápisom Rotation a šípkou a označuje smer rotácie kolesa pri jazde. 

Na bočnici pneumatiky sa môže taktiež nachádzať symbol M+S, čo značí, že pneumatika má vylepšené jazdné vlastnosti na snehu, predovšetkým záber a stabilizáciu pohybu. V mnohých krajinách je toto označenie považované za symbol zimných pneumatík, no ide o menej náročný symbol, ktorý síce vyhovie zákonu, nie však plnej bezpečnosti.

Continental odporúča pri teplotách nižších ako 7°C použitie pneumatík s alpským symbolom. "Alpský symbol" označuje zimné pneumatiky v súlade s predpismi UNECE (platné v EU a ďalších krajinách) a predpismi pre použitie pneumatík v USA a Kanade. Výkon týchto zimných pneumatík na snehu musí byť preukázaný objektívnymi testami a splniť alebo prekročiť stanovené limity.

Tieto pneumatiky poskytujú vysoký výkon s ​​ohľadom na bezpečnosť a ovládanie na snehu, na zľadovatenej vozovke a všeobecne pri nízkych teplotách. Všetky zimné dezény koncernových značiek s DOT mladším než 3919 majú označenie alpského symbolu. Označení M+S nebo alpský symbol nájdete aj na všetkých celoročných koncernových plášťoch.

1 Štatistické údaje pochádzajú z prieskumu agentúry STEM / MARK, zadaného spoločnosťou Continental Barum s.r.o., realizovaného v SR počas októbra 2019 na vzorke 505 vlastníkoch automobilov, starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom vozidle.

zdroj:

Tagy

Pokračovať v čítaní