Autosuv.sk

Ostatné

Pozrite si autá, ktoré sa nezmazateľne zapísali do histórie najväčšej automobilky

Najskôr ovládla domáci trh, a potom sa vyšplhala na pozíciu svetového lídra a predstihla aj takých gigantov, ako bola automobilka General Motors. Takýto úspech Toyoty by nebol možný bez áut, ktoré si získali vodičov na celom svete.
Pozrite si autá, ktoré sa nezmazateľne zapísali do histórie najväčšej automobilky

Najskôr ovládla domáci trh, a potom sa vyšplhala na pozíciu svetového lídra a predstihla aj takých gigantov, ako bola automobilka General Motors. Takýto úspech Toyoty by nebol možný bez áut, ktoré si získali vodičov na celom svete.

Za posledných 83 rokov Toyota navrhla a uviedla na trh množstvo vozidiel. Niektoré z nich navždy ostanú zapísané do dejín automobilového priemyslu. Spoločnosť vznikla v roku 1924, keď Sakishi Toyoda založil Toyoda Automatic Loom Works. Spočiatku sa špecializovala na výrobu strojov pre textilný priemysel, ale už v roku 1935 sa objavili prvé prototypy automobilu, vyvinutého japonskou firmou. O rok neskôr prvé modely jazdili na cestách. V roku 1936 na domácom trhu debutoval prvý model so znakom Toyoty a 27. augusta 1937 bola založená spoločnosť s názvom Toyota Motor Company. Od tej chvíle sa japonská značka nezastavila - doteraz vyrobila okolo 300 miliónov vozidiel a za posledné desaťročie ovládla svetový automobilový trh. Už niekoľko rokov dodáva zákazníkom ročne viac ako 10 miliónov áut. Tu sú modely, ktoré sa zapísali veľkými písmenami do dejín Toyoty v prvom polstoročí jej existencie.

Toyota AA (1936) 

Prvým vozidlom bola Toyota AA poháňaná 3,4-litrovým motorom so šiestimi valcami. Prototyp, postavený v domáckych podmienkach, predstavili na výstave v Tokiu. Súčasne s modelom AA mala premiéru aj verzia kabriolet (model AB). Hneď po výstave získala Toyoda Automatic Loom Works od japonskej vlády povolenie na výrobu vozidiel. Vďaka tomu Japonci vybudovali prvé dva automobilové závody s logom Toyota.

Toyota SA (1949)

Malá praktická Toyota SA sa objavila na trhu ako prvý povojnový model. O jej obľúbenosti u vodičov a dôležitosti pre japonskú automobilku svedčí fakt, že nasledujúcich 15 rokov bola Toyota známa najmä vďaka nej. Bola jedným z prvých menších áut, ktoré si získali zákazníkov pre nízku cenu a kompaktné rozmery. Pod kapotou pracoval štvorvalec s objemom 995cc.

Toyota Land Cruiser (1953)

V roku 1953 sa v ponuke značky objavil nový model: terénna Toyota BJ, ktorú neskôr premenovali na Toyotu Land Cruiser. Bolo to v čase, keď britská konkurencia uviedla na trh Land Rover. V roku 1955 sa do ponuky predajcov dostala druhá generácia modelu. Najcharakteristickejší model, oceňovaný aj zberateľmi, automobilka vyrábala od roku 1960 celé štvrťstoročie. Land Cruiser je jedným z vozidiel, ktorý Toyote zaručil povesť výrobcu spoľahlivých, univerzálnych takmer nezničiteľných automobilov.

Toyota Crown (1955)

Stredne veľký model Crown začala Toyota ako prvé vozidlo predávať v Spojených štátoch. Spočiatku bol v ponuke pod názvom Toyopet, ale pretože sa americkým klientom názov nepáčil, pomerne rýchlo ho zmenili na Toyotu. Prvé vozidlá boli v ponuke s 1,5 litrovým motorom, neskôr s novým motorom s objemom 1,9 litra. Obľúbeným zberateľským modelom je štvrtá generácia Toyoty Crown z rokov 1971 a 1974.

Toyota Corona (1957)

Prvá Corona sa objavila na trhu v roku 1957. Spočiatku bola dostupná s litrovým motorom s výkonom 33 kW. V roku 1959 ho nahradil nový motor s výkonom 45 koní. Kompaktný rodinný automobil pripravil motoristický trh na neskorší príchod Corolly. Corona bola prvým modelom Toyoty, ktorý výrobca exportoval aj do Európy a takisto prvé vozidlo značky, ktoré oficiálne predstavili na autosalóne v Londýne v roku 1965. Auto s názvom Corona ostalo v predaji do polovice 70-tych rokov. Za toto obdobie ponúkli japonskí inžinieri vodičom až 11 generácií modelu.

Toyota Publica (1961)

Po úspechu modelu SA japonská automobilka pracovala na vývoji nového malého mestského auta pre domáci trh. A tak sa v roku 1961 dostala na cesty Toyota Publica vo verziách sedan, kombi, kabriolet a dokonca pick-up. Okamžite sa stala hitom trhu. V Japonsku bola spočiatku dostupná s motorom 697cc, až neskôr s litrovým. Automobilka sa o rok neskôr rozhodla vozidlo vyvážať výlučne s litrovým motorom, zato vo všetkých karosárskych verziách.

Toyota Sports 800 (1965)

V roku 1962 predstavili Japonci prototyp modelu Toyota Publica Sports s dvojvalcovým motorom 697cc s výkonom 28 koní. Do výroby sa auto dostalo až o tri roky neskôr už s názvom Toyota Sports 800 s motorom typu boxer s objemom 790cc, ktorý generoval výkon 45 koní. Sports 800 bol schopný zrýchliť až na 160 km/h. To stačilo, aby malý športiak vyhral prvý ročník legendárnych dlhých pretekov Suzuka 500. V roku 2010 prvý športový model Toyoty zmodernizovali v rámci koncepcie Toyota Sports EV Twin a dostal dva elektromotory každý s výkonom 40 koní.

Toyota Corolla (1966)

Toyota Corolla je prelomovým modelom značky. Nielen preto, že ich doteraz predali počas jeho dvanástich generácií viac ako 45 miliónov. Práve vďaka tomuto modelu sa Toyota stala masovým výrobcom osobných automobilov. Už dva roky po premiére Corolly predávala na domácom trhu viac ako 100-tisíc týchto áut mesačne. Corolla sa postarala o to, že Toyota sa v roku 1969 stala druhou najobľúbenejšou značkou, dovážanou do Spojených štátov. Auto bolo vytvorené pre čoraz solventnejšiu japonskú strednú triedu, ktorá očakávala priestrannejší interiér a väčší komfort. Skrátka, chceli väčšie vozidlo ako bola Publica. Na výrobu nového moderného vozidla – Corolly - Japonci postavili novú továreň. Bol to prvý závod na montáž automobilov, v ktorom výrobu riadil počítač.

Toyota 2000GT (1967)

Je zberateľskou lahôdkou. Aktuálne je to najcennejší a najžiadanejší model v dejinách značky. Prvýkrát sa objavila na autosalóne v roku 1965 a vzbudila obrovské nadšenie. Výroba vozidla odštartovala o dva roky neskôr. Fanúšikovia agenta 007, Jamesa Bonda, poznajú model 2000GT z niekoľkých scén vo filme „Žiješ iba dvakrát“. Paradoxne – napriek tomu, že sa športová Toyota teraz teší obrovskému uznaniu, počas troch rokov produkcie vyrobili iba 351 kusov. V dejinách automobilového priemyslu má významné miesto ako prvý superšport z Japonska.

Toyota Century (1967)

Bola navrhnutá tak, aby dobyla japonský trh s luxusnými automobilmi. Auto vzniklo pri príležitosti stého výročia narodenia Sakichiho Toyodu, zakladateľa Toyota Industries. Tomu vďačí aj za svoj názov. Vozidlo je vlajkovým modelom značky na domácom trhu. Exkluzívnu limuzínu používajú aj japonský cisár a premiér. Prvú generáciu Toyoty Century vyrábali v rokoch 1967 - 1997. Auto poháňal trojlitrový vidlicový osemvalec. V súčasnosti je v predaji tretia generácia modelu, ktorú si možno objednať iba u vybraných autorizovaných predajcov Toyota Store v Japonsku. Novú limuzínu poháňa hybridný systém, zahŕňajúci benzínový atmosférický osemvalec V8. Špeciálne na objednávku Akia Toyodu, prezidenta spoločnosti, vyrobili jeden exemplár v športovej verzii GRMN.

Toyota Hilux (1968)

Dizajnéri prvého modelu Hilux netušili, že tento názov sa stane synonymom spoľahlivosti. Hilux je známy tým, že nesklame ani v najťažšom teréne. V britskom televíznom programe Top Gear skúšali auto zničiť. Podrobili ho mnohým skúškam – utopili ho v mori, narážali doňho demolačnou guľou a dokonca absolvovalo aj demoláciu budovy. Zakaždým postačila krátka oprava na mieste bez použitia náhradných dielcov a vozidlo bolo opäť schopné naštartovať a vyraziť na cestu. Prvá generácia pick-upu bola na domácom trhu v ponuke s 1,5 litrovým motorom s výkonom 77 koní. V Spojených štátoch bolo možné objednať si prvý Hilux v troch variantoch, s dvoma 1,9-litrovými motormi s výkonom 86 koní a 98 koní a s 2-litrovým motorom a výkonom 110 koní.

Tagy

Pokračovať v čítaní