Autosuv.sk

Ostatné

Pozrite si na príklade Seatu, ako sa časom vyvíjal volant

Koncom 50. rokov dvadsiateho storočia bol volant tvrdý štíhly kruh, ktorý umožňoval vodičovi iba manévrovanie. Evolúcia volantu viedla k zlepšeniu komfortu, bezpečnosti a ergonómie. Dnes už vodič nemusí pustiť volant z ruky, keď chce regulovať rýchlosť, teplotu v kabíne aleb
Pozrite si na príklade Seatu, ako sa časom vyvíjal volant

Koncom 50. rokov dvadsiateho storočia bol volant tvrdý štíhly kruh, ktorý umožňoval vodičovi iba manévrovanie. Evolúcia volantu viedla k zlepšeniu komfortu, bezpečnosti a ergonómie. Dnes už vodič nemusí pustiť volant z ruky, keď chce regulovať rýchlosť, teplotu v kabíne alebo zvoliť trasu navigácie.

Volant vždy slúžil na ovládanie automobilu a svojím charakterom prispieval k pocitu slobody a komfortu počas jazdy. Jeho tvar a funkcia sa počas desaťročí vyvíjali od jednoduchého dreveného alebo plastového kruhu, ktorý bolo treba pre lepší kontakt ovládať v rukaviciach, po hlavné ovládacie rozhranie, umožňujúce regulovať rýchlosť, vyberať hudbu alebo telefonovať bez spustenia rúk, či odvrátenia pohľadu od cesty. Ako sa volant vyvíjal počas uplynulých 70 rokov, sa dá demonštrovať na modeloch Seat:

50. roky: V tomto desaťročí bol volant veľký tvrdý kruh, vyrobený zo syntetickej živice, ktorý robil z jazdy fyzické cvičenie: „Luxusnejšie vybavené modely strednej triedy ako Seat 1400, inšpirované americkými automobilmi, mali na volante namontované detaily ako medené logo alebo tlačidlo na blikanie svetlami. Ešte aj radiaca páka bola v tom čase umiestnená na stĺpiku riadenia,“ hovorí Isidre López, ktorý má na starosti kolekciu historických automobilov Seat.

Seat 1400

60. roky: Malé automobily ako Seat 600, ktoré si kupovali príslušníci strednej triedy, mali volant zredukovaný na minimum: „Bol to prvok, používaný výlučne na riadenie kolies bez akéhokoľvek loga alebo ďalších ovládacích prvkov s výnimkou tlačidla klaxónu na upozornenie iných motoristov a chodcov,“ vysvetľuje expert.

Seat 600

70. roky: Postupne sa volanty stávali menšími a vyrábali sa z mäkšieho syntetického materiálu pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia vodiča. V tých rokoch debutoval otvorený Seat 850 Spider a športový volant sa stal oceňovaným imidžovým symbolom. V tom čase sa začal používať kov na výrobu ramien volantu, ktoré boli odľahčené klasickými okrúhlymi otvormi.

Seat 850 Spider

Isidre López hovorí, že „tento model predstavoval senzáciu svojím atraktívnym športovým dizajnom. Prvky z imitácie dreva v interiéri mu dodávali nádych luxusu a dve perforované ramená pripomínali pretekársky automobil.“ Modely, ako Seat 124, zaznamenali veľký úspech koncom siedmej dekády minulého storočia: „Klaxón už nemal malé tlačidlo v strede, ale dal sa ovládať palcom každej ruky,“ hovorí Isidre.

Seat 124

80. a 90. roky: V súvislosti so zavedením posilňovača riadenia sa priemer volantov zmenšil a ovládanie riadenia sa stalo výrazne pohodlnejším. „V prvej generácii modelu Seat Ibiza bol volant už vyrobený z mäkkého plastu, pripomínajúceho gumu, vyhotovenie jeho venca bolo oveľa ergonomickejšie,“ hovorí kurátor expozície historických automobilov Seat. 

Seat Ibiza

V nasledujúcich desaťročiach pribúdali nové funkcie:
„Ibiza druhej generácie v 90. rokoch mala vo volante airbag a pri tretej generácii vodič mohol už na volante ovládať ladenie a hlasitosť rádia.“

Dnes: Ovládanie asistenčných systémov a voľba zobrazovaných informácií. To je iba niekoľko funkcií, ktoré dnes poskytuje multifunkčný volant vodičovi: „Modely, ako Seat Ateca, Arona alebo Ibiza, umožňujú ovládať teplotu v kabíne, ovládať prehrávanie
hudby, prepínanie staníc rádia, zvoliť trasu navigácie, nastavovať rýchlosť tempomatu alebo odstup od vozidla idúceho vpredu, a dokonca uskutočňovať aj telefonické hovory priamo z volantu. Všetky informácie sa zobrazujú na displeji v združenom prístroji, aby sa predchádzalo odpútaniu pozornosti vodiča,“ zdôrazňuje expert.

Seat Ateca

Volant budúcnosti: Vodiči budú môcť ovládať čoraz viac funkcií vozidla bez spustenia rúk z volantu. "No časom, s postupujúcim pokrokom v oblasti autonómnej jazdy, môže volant v automobile úplne zaniknúť,“ rekapituluje Isidre López.

zdroj: TS Seat

Tagy

Pokračovať v čítaní