Autosuv.sk

Ostatné

Pozrite si vo videu, ako funguje autonómne riadenie nového Audi A8

Audi po aktivácii autonómneho riadenia tretieho stupňa úplne prevezme zodpovednosť za riadenie.
Pozrite si vo videu, ako funguje autonómne riadenie nového Audi A8

Audi po aktivácii autonómneho riadenia tretieho stupňa úplne prevezme zodpovednosť za riadenie.

Audi nedávno predstavilo novú generáciu svojej vlajkovej lode. Model A8 je v rámci nemeckej značky etalónom pre luxus a technológie. Najviac zo všetkého sa zdôrazňovalo autonómne riadenie. Podľa Audi je model A8 prvým autom na svete s autonómnym riadením tretieho stupňa. Pre ilustráciu nultý stupeň znamená, že ovládanie vozidla je výlučne na šoférovi bez akejkoľvek technologickej podpory. V piatom, najvyššom stupni autonómnej jazdy už auto nemusí byť vybavené volantom a ďalšími ovládacími prvkami. V treťom stupni sa šofér nemusí venovať riadeniu, pokiaľ ho auto nevyzve, aby prebral riadenie.

Doteraz sme vedeli, že systém autonómneho riadenia funguje v dopravných zápchach do rýchlosti 60 km/h. Audi zvládne v tomto prípade jazdu v rámci jedného jazdného pruhu. Ďalšie limity a schopnosti systému popisuje vo videu portálu Slashgear (na konci článku) vývojový inžinier systému Traffic Jam Pilot, Stefan Rietdorf.

Podmienky fungovania:

  • rýchlosť do 60 km/h
  • jazda po diaľnici alebo viacpruhovej ceste mimo mesta bez chodcov a semaforov/križovatiek – okrem senzorov získava auto informácie aj z mapových podkladov
  • cesta musí byť fyzicky oddelená od protismeru, napríklad zvodidlami a musí mať čiarami vyznačené pruhy
  • kolóna pred autom aj v pruhu vedľa neho (pohybujúca sa približne rovnakou rýchlosťou)
Audi A8
Audi
V prípade, že vozidlo vyhodnotí zmenu podmienok, ktorá neumožňuje jazdu v autonómnom režime, tak má šofér čas až do desať sekúnd na zásah do riadenia. Ak šofér do desať sekúnd nezareaguje na viaceré výzvy, vozidlo zastaví, zapne výstražné svetelné znamenie a automaticky volá pomoc. Aj keď sa počas autonómnej jazdy môže šofér venovať iným činnostiam, stále by nemal spať, práve pre spomínaných desať sekúnd, ktoré má na zásah do riadenia. Kamera v aute preto neustále sleduje tvár šoféra a analyzuje niektoré detaily. Napríklad či nezatvoril oči na príliš dlhý čas.

Hlavný rozdiel oproti autonómnej jazde druhého stupňa spočíva v tom, že šofér nemusí byť neustále v strehu. Stupeň dva je len akousi podporou a bezpečnostnou poistkou pre šoféra. Zásahy vodiča do riadenia musia byť v tomto prípade okamžité, najmä ak auto zrazu nedokáže “prečítať“ čiary na ceste. Vozidlo s druhým stupňom autonómneho riadenia navyše neustále sleduje, či šofér zasahuje do riadenia, a ak sa tak nedeje, tak ho k tomu vyzve. Keď je aktivované autonómne riadenie tretieho stupňa, Audi preberá plnú zodpovednosť za jazdu. V meste, kde jazdu v treťom stupni Audi A8 neumožňuje, je k dispozícii semiautonómna jazda (druhý stupeň). Auto pridáva a brzdí podľa potreby, zatiaľ čo šofér otáča volantom a je pripravený zasiahnuť do riadenia aj brzdením.

Tagy

Pokračovať v čítaní