Autosuv.sk

Ostatné

Prezúvate sami doma? Tieto veci nezanedbajte (archív)

Automobily sú čím ďalej komplikovanejšie a dnes je už takmer nemožné robiť akúkoľvek údržbu na svojom automobile svojpomocne. Pneumatiky našťastie stále ostali jednoducho servisovateľné a z toho dôvodu si ich veľa vodičov mení svojpomocne.
Prezúvate sami doma? Tieto veci nezanedbajte (archív)

Automobily sú stále komplikovanejšie a dnes je už takmer nemožné robiť akúkoľvek údržbu na svojom automobile svojpomocne. Pneumatiky našťastie stále ostali jednoducho servisovateľné a z toho dôvodu si ich veľa vodičov mení doma. Taká banalita ako výmena pneumatiky však so sebou prináša množstvo nástrah, pravidiel a komplikácií, ktoré môžu nastať ak niečo urobíte nesprávne.

Skontrolujte gumu

Predtým, než sa rozhodnete pneumatiku montovať, skontrolujte stav gumy. Každá guma vulkanizuje, a preto ak zbadáte, že sa pneumatika mrví, rozsýpa na prach alebo je mechanicky poškodená, radšej ju vymeňte. Takáto guma by sa veľmi rýchlo „vymrvila.“ Navyše stráca svoje jazdné vlastnosti.

Skontrolujte dezén

Pokiaľ je guma v správnej kvalite a na povrchu pneumatiky nie sú žiadne trhliny, či chyby, nezabudnite skontrolovať aj dezén. Povolenú hranicu jeho hĺbky pre vás výrobcovia vyznačili v drážkach. V prípade, ak ide o zimnú pneumatiku, vyššia drážka je hĺbka pre použitie v zime a nižšia v lete. Na autách s jedinou hnanou nápravou sa odporúča každú sezónu vymieňať predné kolesá za zadné, aby sa dezén opotrebovával rovnomernejšie.

Ak je váš dezén kritický, nechajte hlbší radšej na zadnej náprave. Je dôležité, aby ste okrem hĺbky skontrolovali aj celkové opotrebenie pneumatiky. V prípade, že má vaše auto nesprávnu geometriu, môže mať nerovnomerne opotrebené pneumatiky. V tom prípade sa návšteve servisu nevyhnete.

Neskrutkujte vo vzduchu

Veľmi logický krok, ktorého nedodržanie vás môže stáť zdravie. Odporúčame povoliť skrutky ešte na zemi, aby ste s nimi potom na zdviháku nemuseli lomcovať. Otrasy a kývanie spôsobujú záťaž na zdvihák a v najhoršom prípade môže auto zo zdviháku spadnúť. Rozdeľte si teda odskrutkovávanie na dva procesy. Povoliť na zemi, dorobiť vo vzduchu.

Skrutkujte do kríža

Koleso je odmontované a nahodili ste nové. Začnete teda rad za radom zatáčať skrutky dovnútra. Chyba! Pri osádzaní kolesa sa často stane, že nie ste na úplnej rovine. Ak teda upevníte najprv jednu stranu viacerými skrutkami, môže sa stať, že koleso úplne nedoľahne. To by znamenalo vysoký tlak na skrutky a ďalšie nebezpečie. Skrutkujte radšej do kruhu a každú druhú dieru vynechajte. Keď bude koleso namontované, upevnite aj zvyšné skrutky.

Neuťahujte prisilno

Ľudia sa v snahe o svoje bezpečie snažia zatiahnuť skrutky tak silno, ako vedia. Preto dupanie a ani skákanie po kľúči nie sú ničím výnimočným. Potom je problém takto zatiahnuté koleso uvoľniť v prípade defektu. V najhoršom prípade môžete ulomiť hlavičku skrutky a rovno si naplánovať cestu do servisu, kde vám zatrhnutie vyberú. Uťahujte teda len vlastnou silou. Síce najsilnejšie ako viete, ale nepoužívajte páku, ani hrubú nárazovú silu.

Prvé kilometre s citom

Pneumatiky sú vymenené. Ešte ani tu však proces prezúvania úplne nekončí. V prvých kilometroch po výmene by ste mali byť ostražití. Vyskúšajte si jazdu v rôznych rýchlostiach a vnímajte, či necítite trasenie od zadnej nápravy alebo na volante. Ak áno, kolesá s najvyššou pravdepodobnosťou nie sú správne vyvážené. V tom prípade je nutné navštíviť servis, ktorý vám jednotlivé kolesá za poplatok vycentruje a napraví.

Ak by ste tento problém neriešili, odnesie si to uloženie vašich kolies. Veľké vôle pri uložení môžu viesť až k nesplneniu predpokladov pre účasť v cestnej premávke- neprešli by ste STK. Ich oprava je takisto nákladná. Je teda dobrým zvykom nechať si kolesá vyvážiť aj v tom prípade, že žiadne symptómy necítite.

Tagy

Pokračovať v čítaní