Autosuv.sk

Ostatné

Príbehy fotografií: Cestujúci kováč kráľom Dourdanu

Fotografia vraj povie viac ako tisíc slov. Zachytenie dramatickej chvíle v skutočných farbách povie ešte viac. Škoda oživuje čiernobiele fotografie a strhujúce príbehy zo 120 rokov motoršportu značky tak ponúka v plnom farebnom prevedení.
Príbehy fotografií: Cestujúci kováč kráľom Dourdanu

Fotografia pochádza z nedele 25. júna 1905. Fotograf zastihol túto elegantnú skupinku kdesi pri Dourdane, ležiacom necelých 50 kilometrov juhozápadne od Paríža. Usporiadatelia, z ktorých jeden (s páskou na rukáve) je na fotke celkom vľavo, tu vytýčili trať pre 2. ročník medzinárodných pretekov Coupe Internationale, neoficiálnych majstrovstiev sveta motocyklov.

Jazdec v sedle je Václav Vondřich a tunajšiu trať dobré pozná už z predchádzajúceho roku 1904. Vtedy tu výprava mladoboleslavskej továrne Laurin & Klement v meraní síl s reprezentáciami Francúzska, Veľkej Británie a Nemecka bojovala predovšetkým s defektami veľmi citlivých pneumatík. Cesty boli posiate drevenými pripináčikmi z topánok a dokonca aj klincami, pretože ako posypová látka bol v zime používaný napríklad aj popol zo spálených dosiek. Z jedenástich strojov na štarte kvôli tomu do cieľa po 268 kilometroch prišlo len päť. František Toman skončil druhý a Vondřich štvrtý, avšak so stratou celého kola spôsobenou opravami.

Ani v roku 1905, z ktorého pochádza fotografia, sa francúzskym organizátorom nedarilo zabezpečiť regulárnu trať. Namiesto klinčekov sa na niektorých miestach objavil ostrý štrk. Cestou sa navyše zdržala zásielka s náhradnými pneumatikami tímu Laurin & Klement, ktorý situáciu nemohol operatívne vyriešiť zakúpením miestnych plášťov. Pravidlá totiž vyžadovali domáci pôvod všetkých podstatných častí pretekárskych strojov a zohnať vo Francúzsku rakúsko-uhorské pneumatiky bolo prakticky nemožné.

A tak sa Vondřich na trať vybral aj s ťažkou koženou taškou s dvoma popruhmi cez ramená. Obsahovala základné náradie, pričom nemyslel len na nebezpečenstvo defektov, ale aj na prípadné zvládnutie iných problémov. Hrdý majiteľ impozantných fúzov si preto od divákov vyslúžil posmešnú prezývku Cestujúci kováč. Napriek zvýšenej hmotnosti i posunutému ťažisku však čoskoro začal dosahovať najlepšie priebežné časy.

Sťahoval náskok Demestera a po štvrtom kole, teda po absolvovaní 216 kilometrov, bol český pretekár s časom 2:28:22 už na čele. Francúzovi namerali 2:29:54. V piatom kole, keď dvojvalcová laurinka presahovala stokilometrovú rýchlosť, si Vondřich svoje vedenie upevnil a s časom 3:05:15 prešiel cieľom ako prvý. Druhý Demester (3:13:17) bol napokon aj tak diskvalifikovaný, pretože na trati vykonal nepovolenú výmenu zadného kolesa. Pri defekte sa totiž zdeformoval jeho pôvodný ráfik.

Historický triumf prišiel vo chvíli, keď bola motocyklová výroba v Mladej Boleslavi na vrchole. Firma s 355 zamestnancami vyrábala v roku 1905 stovky týchto strojov a vyvážala ich do mnohých krajín. Od „motorových dvojkoliek“ však už postupne odvracala pozornosť a začínala sa orientovať na nový sľubný produkt. Len pár mesiacov po Vondřichovom trumfe v Dourdane predstavila svoj prvý automobil Laurin & Klement Voiturettr  A. Václav Klement, vizionár firmy, sám úspešný jazdec v sedle bicyklov i motocyklov, ohlásil novú éru. O tom, že na to mal dostatok odvahy, vypovedá aj rozhodný pohľad vysokého 36-ročného bradatého muža v tmavom obleku, stojaceho na fotografii z Dourdanu hneď za Vondřichovou laurinkou.

Zdroj: Škoda

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní