Autosuv.sk

Ostatné

Prvá jazda: Plug in hybridné BMW radu 3 rozozná bezemisné zóny automaticky

Plusy nového plug in hybridu BMW 330e jednoznačne prekonávajú mínusy v porovnaní s klasickou benzínovou verziou. Musíte však byť jeho cieľovou skupinou, ktorá nabíja auto každý deň.
Prvá jazda: Plug in hybridné BMW radu 3 rozozná bezemisné zóny automaticky

Plusy nového plug in hybridu BMW 330e jednoznačne prekonávajú mínusy v porovnaní s klasickou benzínovou verziou. Musíte však byť jeho cieľovou skupinou, ktorá nabíja auto každý deň.

V druhej polovici júla sme na nemeckých cestách v okolí Mníchova vyskúšali nové plug in hybridné BMW 330e. Nabíjateľný hybrid má priniesť niekoľko výhod, najskôr sa však pozrime na cenu, ktorú za to platí. V porovnaní s benzínovým sedanom má hybrid o 100 l menší kufor a je o 200 kg ťažší. Zároveň nemá ani ideálne rozdelenie hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Na predok pripadá v tomto prípade 47,5 percent hmotnosti, na zadok zvyšných 52,5 percenta, čo v konečnom dôsledku nie sú zlé čísla. Za všetko môže li-ion batéria s kapacitou 12,0 kWh uložená pod zadnými sedadlami, benzínová nádrž zasahuje pod kufor. Vymenovanie nevýhod v porovnaní s modelmi radu 3 bez elektrifikácie by tu mohlo skončiť. 

BMW 330e

Otázkou je ešte cena. Konkrétnu cifru sme sa počas jázd nedozvedeli, ale získali sme aspoň náznak. Cenové pásmo sa má pohybovať niekde medzi drahšou benzínovou verziou 330i a naftovým šesťvalcom 330d. Na Slovensku by to znamenalo základnú cenu v pásme od 42 750 do 47 350 eur. Tu sa ukazuje, že medzi prémiovými autami je zo siete nabíjateľný hybrid už bez problémov cenovo konkurenčný. Od benzínovej verzie 330i cenou výrazne neodskočí a okrem niekoľkých na začiatku vymenovaných nevýhod, bude mať pri prevádzke už len samé výhody. Toto tvrdenie, samozrejme, platí len za predpokladu, že užívateľ spadá do cieľovej skupiny plug in hybridných vozidiel. V praxi to znamená možnosť denne nabíjať vozidlo doma, ideálne aj v práci.

Pri porovnávaní výkonu vyhráva benzín 330i nad hybridom 330e zanedbateľným rozdielom v pomere 190 kW : 185 kW. Majiteľ hybridu však nemusí zúfať, aktivovaním režimu SPORT, využitím funkcie kickdown, prípadne posunutím páky automatickej prevodovky do polohy S alebo M si odomkne funkciu XtraBoost (súčasť štandardnej výbavy), tá mu prinesie ďalších 30 kW navyše na celých desať sekúnd. Platí to aj v prípade, že je batéria na minime. Stačí to pri predbiehaní a eliminuje to rozdiel v hmotnosti pri zrýchlení. Zrýchlenie na 100 km/h tak prehrá hybrid s časom 5,9 s len o desatinu. V reálnej premávke to však vyváži vďaka elektromotoru rýchlejšími reakciami na stlačenie plynu.

BMW 330e

Pri pohľade na papier vychádza súboj 330i a 330e naozaj tesne, výnimkou je podľa očakávania spotreba. Hybrid si zapýta podľa staršieho meracieho cyklu NEDC 1,6 až 1,9 l na 100 km. Tento údaj treba zvlášť pri plug in hybridoch brať s rezervou. Všetko záleží od spôsobu jazdy a celkového využitia vozidla (denný nájazd, frekvencia nabíjania, nároky na dynamiku). V našich testoch dosahovali nabíjateľné hybridy spotreby od nuly pri krátkych trasách (do 30- 40 km) cez spotrebu, porovnateľnú s naftovými autami pri stredných trasách (250 - 400 km) až po spotrebu, porovnateľnú s benzínovými autami, prípadne horšiu pri dlhých cestách (pri dodržaní pravidla: jedna cesta = jedno nabíjanie). Na podrobné preskúmanie spotreby BMW 330e nebol počas prvej jazdy priestor a bližšie sa na to pozrieme v budúcnosti. Oveľa dôležitejší je pre nás údaj o dojazde v čisto elektrickom pohone. V porovnaní s predchodcom sa podľa zastaralej metodiky NEDC zlepšil o 50 % na 66 km, po prepočte na modernejší cyklus merania dojazdu WLTP sa dostaneme k reálnejším hodnotám od 51 do 59 km. V súčasnosti to môžeme považovať za veľmi dobré čísla, ale s výhľadom do nie ďalekej budúcnosti to výnimočné nebude. Už dnes hovoria dodávatelia v automobilovom priemysle o modernejších plug in hybridných systémoch s dojazdom okolo 100 km. Konkrétne máme na mysli spoločnosť ZF, ktorej prezentácie sme sa nedávno zúčastnili. Zhodou okolností dodáva prevodovky aj pre BMW.

Prvá jazda: BMW 330e (2019) (25 obrázkov v galérii)

Pri čisto elektrickej jazde sa možno spoľahnúť na výkon elektromotora 83 kW. Elektromotor je priamo spojený s prevodovkou a poháňa kolesá zadnej nápravy rovnako ako spaľovací motor. Na vozidlo s hmotnosťou 1,7 - 1,8 t stačí tento výkon len pri malých nárokoch na dynamiku. Z miesta sa hybridné BMW rozbehne celkom rezko, na predbiehanie však vo väčšine prípadov treba využiť aj spaľovací motor. Po aktivovaní elektrického pohonu dokáže vyvinúť rýchlosť 140 km/h, teda zvládne aj krátku jazdu diaľničným tempom. Pri nízkych rýchlostiach zas vydáva zvuk, aby upozornil chodcov na prítomnosť vozidla v súlade s dnešnými predpismi.

Pri jazde na vidieku s celkom kvalitnými asfaltmi sa nám zdal podvozok hybridu o chlp (možno aj o dva) tvrdší, čo je logické vzhľadom na vyššiu hmotnosť auta. Až na hranicu možností sme ho v zákrutách netlačili a pri bežnej jazde je rozdiel medzi hybridom a klasickým benzínovým vozidlom ťažko pozorovateľný, pokiaľ teda nehovoríme o tichom rezaní vzduchu v elektrickom režime. Na nemeckých cestách ostával podvozok relatívne tichý, ale slovenská realita môže byť predsa len iná. V športovom režime sľubuje BMW plnohodnotný zážitok, a hoci sme ho netlačili na limit, sme ochotní tomu veriť. Aj v tomto prípade sa vozidlo snaží dotvárať zážitok z jazdy umelým zvukom z reproduktorov (rovnako ako BMW 330i).

BMW 330e

Cieľom hybridných áut je z pohľadu zákazníka hlavne znížiť náklady na spotrebu. Toto sa darí a pri rozumne nastavenej cene, prípadne využití plánovaného príspevku na nákup eko vozidiel od štátu má nabíjateľný hybrid svoj zmysel, hoci nie je pre každého. Ďalším budúcim benefitom plug in hybridu je možnosť vjazdu s takýmto autom do bezemisných zón. BMW za týmto účelom prichádza s funkciou eDrive Zones, ktorá sa od roku 2020 stane súčasťou základnej výbavy plug in hybridov s možnosťou jej dodatočného nainštalovania. Pri vjazde do bezemisnej zóny vozidlo automaticky aktivuje režim čisto elektrickej jazdy. BMW si dalo záležať aj na presnom vyčíslení vplyvu nabíjateľného hybridu na emisie CO2. Uhlíková stopa BMW 330e v porovnaní s benzínovým modelom je o 20 % nižšia. Do úvahy sa pritom bralo všetko od ťažby nerastných surovín, výroby, prevádzky až po recykláciu. Rozdiel 20 % platí pri využití "priemernej" európskej elektrickej energie (z pohľadu emisií). Pri využití "zelenej" energie na nabíjanie je rozdiel až 60 %.

Budúce leto plánuje BMW uviesť na trh aj plug in hybrid s karosériou kombi.

Tagy

Pokračovať v čítaní